Gå til innhold

Faddere til barnedåp?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ faddrene jeg velger være medlem i statskirken?? Mannen min er ikke medlem,og ikke bror hans og dama... Hvordan blir d da,noen som vet??? Jeg er medlem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må høre med menigheten der du skal dåpe den lille...

Hadde det samme dillemaet selv, og sendte mail til de og fikk beskjed om at HVIS (altså et tvilsomt svar) vedkommende som ikke var medlem i statskirken var imot at vi døpte i kirka så fikk hun ikke være fadder, men hvis hun ikke var i mot så ok....

Synes selv det var et helt håpløst svar...

Men uansett så ser det ut som vi bare holder en fest for den lille:) ikke navnfest eller dåp...

Skrevet

Siden fadderne har som oppgave dreier seg om barnets trosopplæring, så ville jeg personlig valgt noen som er medlem av statskirken.... Men bl.a dette står på kirken.no :

Det er en ære å bli spurt om å være fadder. Mange ganger vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Hva en fadder ikke er:

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Skrevet

Jeg og mannen min skal være faddere, men bare han er medlem av statskirka. Her har ikke den kristne troen vært det vesentlige, men at de som valgte oss mener at vi kan oppdra barnet på en god måte.

Skrevet

Jeg har hørt at faddere må være døpt? Hos et vennepar ble hvertfall en nektet å være fadder for da måtte han døpe seg først...

Skrevet

Da min venninne døpte sin datter fikk hun beskjed om at alle faddrene måtte være døpt. Så han ene som ikke var det fra før gikk faktisk i dåp noen måneder før barnets dåp:) Men vet dessverre ikke om det er slik i alle kirker. Du kan jo ringe "deres" kirke og høre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...