Gå til innhold

Erkjennelse av farskap? Samboererklæring?

Anbefalte innlegg

Gjest Lite nurk i magen :)
Skrevet

Min jordmor sa at jeg måtte gå på internett og skrive ut et skjema som heter: Erkjennelse av farskap. Noen som vet hvor jeg finner dette skjemaet? Jeg og typen bor sammen, men har ikke samme adresse i folkeregisteret siden han er student. Har heller ikke tenkt til å ordne samme adresse pga stipendet. Må vi da skrive under på en samboererklæring? Hjelp meg noen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere er samboere eller ikke, har da INGENTING med farskapet å gjøre....

"Hvem som helst" kan skrive under på at han er far til ungen din....

Skrevet

jeg trodde man skrev under på farskapserklæringen når man var på sykehuset og har født ungen..?

Skrevet

Du kan gjøre dette på nav, Var der i dag og fikk skjema,jeg. Begge foreldrene må være med når det skal leveres og pappa må vise legitimasjon

Skrevet

Sånn er det her og...

Skrevet

Altså, far og mor skriver under på sykehuset, når ungen er født.

Skrevet

fikk skjema av jordmor jeg, far må fylle ut og møte opp et sted (husker ikke hvor..hehe)med legitimasjon, bor i Trheim.

Skrevet

Jeg fikk skjema av jordmor. Far måtte møte på nav -mener jeg det var, og ha med legitimasjon. Noen av feltene måtte visst fylles ut der, mens de så på. Jeg var ikke med. Sikkert forskjell fra sted til sted. Tror det har noe med at sykehusene syns det er greit at det er gjort på forhånd- mindre jobb på dem..

Skrevet

Det er greit å ha det unnagjort før man er på sykehuset. Vi fikk skjema av jordmor, og skal ta det med tilbake til henne en gang vi er der begge to. Hun kan da godkjenne fars legitimasjon og skrive under på skjema.

Samboere har noe å si, for da har man automatisk felles foreldreansvar...

Skrevet

Ja det er riktig at samboere som har barn født etter 01.01.2006 har automatisk delt foreldreansvar.

Men det har ingenting å si på farskapet.

Dette er er klippet fra websiden til Barne- og likestillingsdepartementet:

"Er barnets foreldre samboere, må far erkjenne farskapet enten under svangerskapet eller etter at barnet er født.

Det er mest vanlig at erkjennelse gjøres sammen med fødselsmeldingen ved fødselen. Farskapet kan også erkjennes til jordmor eller lege ved svangerskapskontroll, ved personlig fremmøte for folkeregisteret, fylkestrygdekontoret eller dommer."

Skrevet

Jordmoren jeg går til forklarte meg det at det er viktig å skrive farskapserklæring spesielt med tanke på hvis det skulle hende noe med far under svangerskapet/ at far går bort under svangerskapet. Dette har med barnets rettigheter å gjøre. Hun var borti en lignende sak for noen år siden der far omkom og familien hans benektet at han var faren. Moren måtte da gjennom en rettsprosess for å få erkjent farskapet, noe som var svært belastende for henne. Sykehuset ønsker også at en har dette ordnet før fødsel.

I vår kommune kan en skrive under på dette skjemaet hos jordmor eller nav. Viktig å ha med legitimasjon.

Skrevet

Sambo fikk spm om han ville skrive under på noen papirer noen timer etter fødselen der han skriver under på at han er faren mens vi lå på sykehuset, der skrev han bare under også tok de en kopi av gyldig legitimasjon, aldri hørtom at man må skrive ut papirer fra nettet?

Skrevet

Mannen min fikk papiret noen dager etter fødselen, når jeg ble flyttet fra intensiven til barsel igjen.. Viste legitimasjon og signerte, så fikk han en kopi med seg hjem..

Skrevet

MÅ man vise legitimasjon? Er det ingen annen måte? Eller kan jeg skrive han opp som far, og at han senere "erkjenner farskapet"? Eller er det best å vente med å skrive noe navn til han har fått riktig legitimasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...