Gå til innhold

alternativ navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har ikke lyst å ha navnefest gjennom human etisk forbund. finnes det andre alternativer? grunnen til at vi tenker sånn er at jeg vil døpe og han vil ikke.. så prøver vi å finne en mellomting der vi iallefall har en sermoni.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frelsesarmeen har barnevelsignelse, og hvis dere bor i nærheten av en av møtelokalene deres, kan dere jo snakke med dem og høre om dere kan delta der. Det pleier å være greit for folk å forholde seg til frelsesarmeen, og jeg tror ikke dere behøver være medlem, hvis dere forklarer situasjonen

Skrevet

men samboer vil ikke ha noe kristent over det. Er det som i grunnen er "problemet".

Skrevet

det er jo mange som ikke har noe i det hele tatt. jeg mener at enten døper mann eller så lar man være. for meg virker det da som at dere ønsker navnefest bare for gaver.

Skrevet

nei, det er fordi vi ønsker å feire den lille. Jeg vil døpe han, men han vil ikke så da hadde vi tenkt å gjøre en mellomting, men jeg ser at det kanskje ikke blir mulig likevel. er ikke for gavene sin skyld vi gjør det for vi har fått nok gaver som det er.

Skrevet

Vi skal ikke døpe. Han vil og jeg vil ikke. Vi snakket om navne fest - men vil heller ikke via Human Etisk Forbund. Fordi svigers er såååå opptatt av dåp - og han vil ha en markering - har vi tenkt å ha en "navne fest" eller en fødselsfest for hele familien her hjemme. Bare for å feire fødselen liksom.

Man feirer jo ofte 1 års dagen - så hvorfor ikke feire at babyen er født? Vi gjør det ikke for gaver - men for at familien skal bli fornøyd - og for å møte hverandre på halvveien...

Skrevet

Blir vel til at vi gjør noe av det samme vi også. Kjenner jeg er litt skuffet over at jeg ikke "får viljen min", men jeg vil ikke diskutere det i evigheter heller.

Skrevet

Vi skal ha navnefest hjemme hos oss selv - en liten uformell fering av tvillingguttene våre og navnene de har fått. Vi ber bare våre søsken og foreldre, så da møtes faktisk foreldrene hans og mine for første gang. Det blir koselig!! Har diktet noen sanger som jeg har samlet i et hefte sånn at det blir litt "underholdning". En kompis av oss skal lage tapas som skal serveres, og så baker vi noen kaker til kaffen. En liten surprise under det hele er at vi har giftet oss tidligere samme dag :-) Så da skal vi sette på ringer under navnefesten og skifte om til brudekjole... gleder meg!! Vi velger navnefest for å samle familien, og langt i fra for å få gaver... Tror det blir kjempetrivelig

Skrevet

Så koselig da Rakri:) lykke til!

Skrevet

Døper mann så er det lov selv om man ikke tror, velger man navnefest så er det for å få gaver... At det er mulig til lavmål i tankegangen til folk altså...

Vi valgte navnefest (uten HRAF, da de ikke hadde lokallag der den gang) og hadde en fin grillfest i hagen til mine foreldre med nærmeste slekt (svigers kom langveisfra). Flott å få feiret barnet, flott å ha et "påskudd" til å samle familien. Noen av dem hadde jo aldri møtt hverandre før.

Kommer sikkert til å kjøre noe lignende opplegg med neste.

Skrevet

Hei!

Vi hadde samme utfordring her i heimen, men ble enig om følgende:

Vi tok familiefest/navnefest på lørdags ettermiddag/kveld. Dermed kunne alle feire den lille og vi hadde en hyggelig sammenkomst. På søndagen gikk vi i kriken med barn og fadre, døpte poden og gikk hver for oss. Min manns familie er Humanetikere, og han er 5. generasjon som ikke er døpt. Jeg er fra en familie der alle er døpt - både pga tro og tradisjon. For min del ble det viktig å døpe, men trengte ikke den store dåpssamlingen etterpå. Tok heller en privat navnefest i forkant, og begge ble fornøyd. Vårt problem var å finne fadre fra min manns side. Vi fant en god kompis som var døpt, og han tok oppgaven med stor ære. Det må sies at pappan ikke ble med frem til dåpsseremonien. Det er helt greit for meg.

Ellers giftet vi oss i all hemmelighet fredagen før alt dette skjedde, og overrasket hele slekten med det. Vellykket ble det hvertfall!!

Håper det ordner seg for dere!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...