Lille:-) Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Har vært tusen runder med NAV - først angående sykepenger som jeg visst ikke har rett på lengre. Så dagpenger, som jeg muligens har rett på, men ikke fått noe svar ennå. Og så er det foreldrepenger... Får stadig svar som er feil og prøver å tolke lovverket selv, men det er jo tusen fallgruver... Hva tror dere, har jeg rett, eller har saksbehandleren min rett i at jeg ikke kommer til å få noe? Har skrevet følgende i mail til NAV i dag: Jeg har termin 15. April og er usikker på om og hvor mye jeg kan få utbetalt i foreldrepenger. Min saksbehandler, Aud Irene Karlsen, har fortalt at min rett på foreldrepenger vil avhenge av om jeg har rett på dagpenger i perioden etter 21.01.2008. Jeg venter på lønns- og trekkoppgave for å få behandlet søknad om dagpenger. Imidlertid lurer jeg nå på om jeg dersom jeg ikke får dagpenger vil ha mulighet til å gå ut i permisjon allerede nå i februar – for å ”ta med meg” opptjeningstid fra april 2007. Ifølge paragraf 14-6 og 14-10 må jeg ha arbeidet minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden tar til – og i denne perioden må jeg ha tjent mer enn 50% av grunnbeløpet (dvs 2783 kr pr mnd) 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til, se §§ 14-10 første og annet ledd og 14-14 annet ledd. Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten av grunnbeløpet. § 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger Ved fødsel kan foreldrepenger tidligst tas ut fra 60 stønadsdager (12 uker) før fødselen. I perioden før 22.04.2007 og i perioden 11.06.07-24.06.2007 hadde jeg en månedsinntekt på kr 3988 pluss kveldstillegg og helgetillegg som pr måned utgjør ca kr 1000. I perioden 01.08.2007-31.12.2007 hadde jeg en månedsinntekt på kr 27 624. Mitt spørsmål er altså om jeg kan slå sammen perioden august-desember (5 mnd), juni (2 uker) og 9. – 22. april (2 uker) – til sammen 6 mnd av de siste 10 mnd dersom jeg går ut i permisjon fra 10. Februar i år? Neste spørsmål er hvordan foreldrepengene i så fall vil bli beregnet? Jeg har vært sykemeldt store deler av tiden Nå er jeg friskmeldt men har for lav inntekt til at det utgjør 50% av grunnbeløpet på årsbasis. Vil beregningen gjøres slik at jeg mottar et gjennomsnitt av hva jeg har tjent i de seks månedene jeg har vært i arbeid jmf paragraf 14-7? Slik jeg tenker da vil jeg få pr mnd ca : ((27 624 x 5) + 4988)/6 = 23 851. § 14-7. Beregning av foreldrepenger Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd.
Bare™ Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Det er vel ikke så uklart regelverk rundt kravene rundt foreldrepenger? Enten har du opparbeidet deg det eller ikke? Har da aldri måttet lete i noen paragrafer for å få det jeg har krav på? Fikk et skjema, fyllte ut, arbeidsgiver bekreftet og der fikk jeg det jeg skulle ha, gitt.... De bruker jo ligningsoppgaven din til grunn om du ikke kan dokumentere noe.
Lille:-) Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2008 hehe... ikke så lett når en delvis er i jobb, delvis arbeidsledig (egentlig syk), delvis har hatt ulønna permisjon og ikke har noen fast jobb...
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Dette er innvikla, ja. Eg har også vore i ein liknande sit,og det er mange paragrafar... Du kan nok ikkje slå sm to veker i to ulike mnd - trur det er kalendermnd det går på. Men du har jo tjent over halve grunnbeløpet i juli? Då kan du bruke juli som 6. mnd. Det stemmer at du kan velge å gå ut i perm 12 veker før termin
Lille:-) Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2008 Nei, hadde nok desverre permisjon uten lønn i juli... Skulle vel egentlig hatt ferie, men stillinga mi som er fast er uansett for lite for at det gir grunnlag på foreldrepenger (bare 10%). Så hvis jeg ikke kan slå sammen uker, så sliter jeg vel litt.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Dersom du har inntekt i 6 av de siste 10 mnd (feks dagpengene da) og det i snitt er høyt nok får du foreldrepenger. Dersom inntekten din er veldig avvikende de siste 3 år kan du få beregningsgrunnlag ut fra det (utfra hva som lønner seg for deg)
frupingu Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Jeg å har noe av samme problemet. Å snakket med nav i dag, å jeg har vært uten lønn november, desember, januar og februar. Har krav på dagpenger fra 23 februar. Å da blir de få dagene i februar med når man regner sammen. Så jeg vil nok tro at de ukene blir telt med.
Gjest mphs Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Om du hadde 27 624 kr per mnd i 5 mnd + det andre du skriver burde du få innvilget arbeidsledighetstrygd. Og da bør det ikke være noe problem for deg å få foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå