vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 når kjente samboen deres spark? fant det akkurat ut at jeg har det etter å ha sett på den lappen fra ordinære ul... og det er vel derfor sambo ikke har kjent det enda.. men jeg har kjent det hver dag selv siden uke 17, men nå gir det meg iallefall en mening med at han ikke har kjent det enda da
Krusemynthe Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Pussig at du spør... Skrev et innlegg i dag tidlig om dette. Er i uke 19, og han kjente det første gangen seint i går kveld:-) Jeg syntes også det var rart at det var så svakt fra utsiden, men som du skriver; UL forklarte jo litt...
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2008 trodde kanskje JM ville sagt ifra om dette, men nei da.. og jeg som har gledet meg sånn til disse ukene for da kjente jeg det utenpå med vesla for første gang...
Krusemynthe Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 tror du jordmor kan kjenne det? Jeg går ikke til jordmor, så jeg lurer....
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2008 mente hun som tok den ordinære ul på meg... det var jo hun som skrev det...
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Sambo kjente spark utenpå i uke 21 en gang, og nå kjennes det hver dag utenpå uke 24.
sekstisjuer Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Rart at ikke h*n som tok ul fortalte deg at morkaken var forliggende. Alle som har forliggende morkake må jo inn på ny sjekk for å se om den har flyttet på seg. Var litt bekymret over at jeg kjente så lite liv selv jeg, men fikk forklaringen etter ultralyd i uke 18. Etter uke 20 kunne vi kjenne det utenpå magen.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Min kjente det for første gang når jeg var 20+0 :-) Vår lille snupp ligge i tillegg vendt inn mot ryggen min så da er det ikke like enkelt å kjenne noe :-)
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Sa ingen ting om at jeg måtte på ekstra sjekk pga foranliggende morkake på meg.... Kanskje det er pga at jeg allerede skal inn på ny sjekk for vekstkontroll??
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Er vel forskjell på forliggende og foranliggende... Har også morkaken på fremre livmorvegg, men den ligger ikke så langt nede at det vil by på problemer ved fødsel slik det vil om man har forliggende morkake.
Hera83 Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Jeg kjente det selv da jeg var 19+4. Han kjente det da jeg var 22+1.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Jeg kjente det i uke 16 og han kjente det i uke 18
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2008 skal til legen til tir.. hører med henne jeg da
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 6. februar 2008 det står at placenta plassering er anterior på lappen fra ordinær ul...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 står det på min lapp også uten at det sier meg så mye egentlig ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Tror det betyr forliggende (=ligger i fremveggen). De sjekker det på ord ul hvor den ligger, og om den er foranliggende. Jeg har foranliggende og må på ny sjekk om 4 uker
SuperMoM <3 Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 Den ligger foran hos med også.Det sa hun ganske tidlig i grunnen,men ikke noe mer om det.Ble jo bekymret med tanke på foranliggende morkake,men var ikke det samme.Hehe.. Det var viss den låg fremme og nede man måtte inn til ny ultralyd iallfall. Har kjent spark på utsiden.Ganske tidlig også Er uke 20+3 i dag:)
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #20 Skrevet 7. februar 2008 aha ja... men siden jeg ikke fikk beskjed hos jordmor så trenger jeg kanskje ikke på ny sjekk? eller glemte hun å si fra??? lykke til anonym selv om jeg ikke helt skjønner forskjellen da på forliggende og foranliggende.. hehe
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #21 Skrevet 7. februar 2008 Som det sies over her, så er det ikke noe problem å ha morkaken liggende på fremre livmorvegg, så lenge den ikke dekker fødselskanalen. Dersom den gjør det på ordinær UL får du ekstra sjekk senere for å se om den har flyttet seg oppover ettersom livmoren har vokst til. Har den ikke det må man ha KS, men ofte så går det greit, og den flyttes opp slik at den ikke lenger blokkerer "utgangen".
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #22 Skrevet 7. februar 2008 oki, takk for svar
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #23 Skrevet 7. februar 2008 Her er litt tolkninger på hva de forskjellige tingene betyr ang morkaka. Min er : Placenta anterior, fundus Og da er det ikke fare for at den dekker åpningen på livmorhalsen....Og vist eg ikke har misforstått så flytter morkaka seg ikke nedover...den er festet i magen og vokser oppover ilag med magen.... Så vist dere ikke har "Placenta praevia" så trengerdere ikke inn på ny kontroll... Placenta: Morkake Placenta anterior: Morkaken ligger på fremre livmorvegg Placenta posterior: Morkaken ligger på bakre vegg Placenta praevia: Foranliggende morkake (dekker livmorhalsen/"utgangen") -lateral dexter: høyre side av livmor -lateral sin: Høyre side av livmor -fundus: Den øverste, hvelvede delen av livmor
sjara Skrevet 7. februar 2008 #24 Skrevet 7. februar 2008 Hei sekstisjuer. Er i samme situasjon som deg. Jeg er snart 20 fullgåtte uker på vei og merker ingenting enda. Var på UL mandag og fikk da beskjed om at morkaka ligger foran som en polstring. Har ikke merket liv selv enda, så blir nok litt til samboeren kjenner det også. Jeg må også inn og sjekke morkakas plassering i uke 32.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå