Gå til innhold

Høyt blodtrykk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært og målt blodtrykket idag til 154/102 og det var jo høyt så de skla følge med på det. Tilbake på legesenteret på fredag og måle på nytt...

Har også psp på urin og L3+ som jeg forstod var spor av proteiner og leucocytter. Men hadde ikke noe sant for 2 dager siden.

Hva er farlig med å ha så høyt blodtrykk? Er det noe fare for meg eller barnet? Føler jeg i god form, men blir så redd når de sier det er høyt... Spesielt siste uken det har vært høyt, vært vanlig tidligere.

Uke 37+2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt du får skikkelig oppfølging da=:) Er i samme situasjon selv. Faren er jo svangerskapsforgiftning, obs på økende vann- da spesiellt i ansiktet har de sagt til meg. Obs på hodepine, magesmerter øverst i magen og flimring for øynene. Da har jeg fått beskjed om å kontakte føden asap. Har vært inne til observasjon 2 ganger. Da måler de morkake og navlestrengsfunksjon og CTG for å se at baby har det ok. Så samler de urinen i 1 døgn for å se mengde proteiner nøyaktig pluss blodprøver. For meg har det hjulpet med FULLSTENDIG ro, ikke saltholdig mat, ligge å hvile ofte, drikke mye vann. unngå husabeid, handling osv. ( kjedelig JA). Ikke stresse. Klart det hjelper lite å være bekymret mtp blodtrykket.

BT er helt identisk med mitt, å legen på sykehuset sa det var helt i grensen. Spørs hvordan almenntilstanden din er......Ring føden dersom du er engstelig, er mitt råd ihvertfall. LYKKE TIL=)

Ingen er tjent med å gå rundt å være bekymret.

Skrevet

Jeg er også i samme situasjon. Og i natt har jeg hatt skikkelig vondt i hodet, på dagen i dag også. Tok to paracet og vurderte å ringe føden. men nå har hodepinen gitt seg og det er over fem timer siden jeg tok smertestillende. Jeg har hatt kraftige kynnere i natt også, så jeg trodde at noe var på gang. Dårlig og kvalm i dag på dagen, men så ga smertene seg, og kynnerene. Det hjelper nok som du skriver å ta det medro. Jeg fikk inntrykk sist jeg var hos legen at høyt blodtrykk på slutten av svangerskapet ikke var så farlig som det er tidligere. Hadde blodtrykk på 143/113, de ville ikke gjøre noe med det siden jeg bare har litt over en uke til termin. Men jeg hadde ikke vondt i hode da jeg var hos legen, og urinen var fin. Vet du om det er vanlig å få høyere blodtrykk på slutten?

Skrevet

Hei Molino.

Vet ik om det er normalt at blodtrykket stiger mor slutten. Eneste er jo at det er ganske tungt for kroppen og sirkulasjonsssystemet. Vet det er normalt å få mer vann mot slutten pga babyen presser på de store samlevenene. Paracet tat jo ikke bort annet enn smerten, ingen innvirkning på det høye blodtrykket. Kanskje lurer å ta kontakt med lege/føden dersom du har mye hodepine pga ellers så "kamuflerer" du smerten som kommer av en grunn. Fatter? Men så lenge urin og ødem er ok har jeg og fått beskjed om at det ikke er så farlig. Mulig jeg MÅ ha epidural under fødsel pga blodtrykket- det er jo for min helses del å ikke barnet.

Skrevet

Kan jo svare på min egen tråd og si at jeg har vært på sjekk på føden. De beroliget meg med at alt var ok med meg og barnet, og at blodtrykket var høyt men ikke farlig.

Var ikke i faresonen for svangerskapsforgiftning- og det var jo bra.

Fikk full sjekk med blodprøver, urin og ul og registrering av hjerteslag og spark. Alt var normalt.

Takk og pris for hyggelige jordmødre på Fødeavdelingen på SUS!!

Skrevet

....Dette er jo tegn på svangerskapsforgiftning. Selvom du ikke har vondt i hodet. Og ved høy blodtrykk så er det større fare for vaginal fødsel, så noen får keisersnitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...