Gå til innhold

noen skal ha baby i bergens området


cami86

Anbefalte innlegg

eg har termin den 16 april.eg gleder meg veldi men eg veit ikkje heilt ka eg kan forvente meg...noen som har noen gode råd....?eg er bare 21 år så har ikkje så veldi god erfaring med småbarn heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg bor på sotra rett utenfor bergen.

Skal ha vår første den 19.april! (25år)

Har ikke så mange gode råd siden dette er min første også, men hvis det er noen trøst så tror jeg det er like skummelt for alle første gangen.

Man kan jo ikke vite hvordan det blir når man ikke har noen erfaring å vise til. Men siden folk som regel får mer enn ett barn så går det jo greit for de fleste!

Synes det er kjempe skummelt at det nærmer seg veldig nå, samtidig som at jeg gleder meg masse til å få den lille tulla vår hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er vel like skremmende for alle første gangen....har du tenkt på kor du vil føde og kordan?eg føler eg henger på etterskudd med alt liksom...men alt kommer vel til sin tid ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke på storken, for jeg vil ha mulighet til å få epidural.

Veit jo ikke hvordan det blir, men vil iallfall ha muligheten til å få noe sånn hvis jeg synes jeg trenger det! Ellers så har jeg tenkt veldig lite på fødsel, og prøver å fortsette med det. Tror jeg kommer til å begynne å grue meg veldig hvis jeg tenker for masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

Jeg skal også ha første barn i Bergen (26 år - termin 21 april). Skriver under på at det er litt skumle greier.. Har ikke helt gått opp for meg hva som venter, men så plutselig ser jeg på kalenderen at det nærmer seg vår og april og blir litt smånervøs ;-) Men det går nok fint dette her!

 

Må man si fra til Haukeland før fødsel om man vil føde på Storken eller KK? Eller er det bare å troppe opp på sykehuset når riene er i full gang? Jeg heller veldig i retning KK - syns liksom det er greit å beholde litt av sykehusfølelsen tror jeg... Selv om det sikkert er fint å ha tilgang på badekar.

 

Selve fødselen er jeg ikke så redd for - jeg aner jo ikke hva som venter og lever lykkelig uvitende om både smerte og ev. komplikasjoner. Så lenge jeg kommer meg til Haukeland tenker jeg de har god peiling på hva som skal til.

 

Det som blir litt rart er å komme hjem igjen tror jeg - blir veldig rart å ha en liten person i heimen som er 100 % avhengig av meg og pappa'n sin... Men det er jo egentlig ganske fint å tenke på også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har fått beskjed om at når du møter opp der så spør dei kor du vil....har hørt at dei som ikkje vil føde på storken for dei vil ha epudural i bakhånd så blir man vist bere trilla inn på føden viss det er tid til det....eg har hørt att det er masse annet som er like avslappende som den berømte epuduralen....men det er jo opp til hver enkelt selfølgelig....:)men eg begynner å glede meg veldi til å bli ferdi me dette....føler liksom at den siste tiden no bare handler om å gå å vente å vente.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er helt enig med meg. Den siste tida er bare venting og når det nærmer seg sånn så blir man utålmodig! Men den som venter på noe godt venter aldri forgjeves heter det...så da er det bare å smøre seg med mer tålmodighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter også på førstemann, med termin 7.april. Syns det er fryktelig lenge til! Kan ha noe med å gjøre at jeg er sykemeldt, og bare går hjemme og trør. Har hatt et supert svangerskap så langt, vært kjempefrisk og oppegående, og jobbet 100% helt frem til for en uke siden. Da ble jeg 100% sykemeldt for å UNNGÅ bekkenløsning. Altså, jeg er fortsatt frisk og oppegående, og har masse energi, men jeg ligger i faresonen for å få BL, så da ble det sykemelding på meg. Så nå syns jeg dagene går veeeldig seint! Men merker jo at kroppen er i ferd med å bli tyngre, bl.a. er jeg begynt å bli veldig øm i ribbeina, og sover dårlig om natten. Så jeg har nok godt av å gjøre ikkenoe, selv om jeg syns det er dønn kjedelig. :)

Jeg håper å få føde på Storken, jeg. Syns epidural virker litt skummelt! Er mer redd for den store sprøyta i ryggen enn fødselssmertene i seg selv. Men nå kan det jo hende jeg er en dum førstegangsfødende som ikke aner hva jeg snakker om. ;)

Syns tiden etterpå virker mer skremmende. Å plutselig ha en liten, fremmed person i huset. Håper bare jeg får en sånn kjempesnill baby som aldri gråter, og bare sover og spiser og er fornøyd. Hehehe.. Man kan jo drømme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he....ja du har rett i at det er litt skummelt at det etterpå skal komme en helt ny person inn i familien som vi skal lære å kjenne.....eg er 100% sykemeldt og....eg har vert det i 4 måneder tror eg...det er ikkje noe kjekt...eg har vert dårlig stort sett hele svangerskapet....så det har ikkje vert noe kjekt....derfor teller eg ned dager å uker med stor glede sammtidig som det ligger litt angst bak....eg håper bare fødselen skal gå bra og at alt står bra til med den lille piken som ligger inne i magen min og koser seg....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er også en fra bergen(laksevåg) med termin 2.april... huff det begynner virkelig å nærme seg for oss jenter!!! ;)

eg er ganske nervøs vist eg tenker på fødselen så prøver å ikke gjøre det... er blitt sykemeldt 100% eg også.... grunn er bekkenløsning... er noe dritt det der,,, men er min første og eg er også bare 21år.. så har nok ikke noe gode råd, men tror vi alle klarer dette fi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir snart 28, og venter nummer to. Fikk min første da jeg var 20, og den gangen begynte jeg på Storken, og ble overført til Føden for å få epidural. Fikk aldri epidural da, men det er en annen historie. Den gangen var ihvertfall det greit, for man kan begynne på Storken og overføres til Føden, men ikke omvendt. Men det var vel skjedd en del på KK siden jeg var der sist for 7 1/2 år siden. Tiden etterpå var overveldende og fin og slitsom og rar, og jeg har et råd til dere, dette er faktisk det viktigste mener jeg, for dette med skift og bleier og gråt og soving og alt sånt, det finner man ut av litt, og det ordner seg, og det går an å få hjelp med på helsestasjonen hvis det er problemer. Pass på å få god nok hjelp med ammingen på sykehuset!

 

Det er en teknikk å amme riktig. Hvis ikke barnet ligger ordentlig så får du såre brystvorter, og det er ikke noe å kimse av, jeg måtte bruke brystskjold, og det likte ikke hun å suge på, så det ble noen slitsomme dager/ uker fordi jeg ikke hadde vært nøye med riktig sugeteknikk fra første dag. Så ordnet det seg, jeg fikk hjelp, og ammingen gikk som en drøm etterpå.

 

Denne gangen skal jeg gjøre riktig det jeg gjorde feil forrige gang: Jeg skal sørge for at hun suger riktig med en gang, og jeg har planer om å gjennomføre hele fødselen på Storken denne gangen. Nå vet jeg mer om hva smerten er, og hvordan den virker på kroppen, og er bedre forberedt tror jeg.

 

Lykke til til alle dere som skal ha førstemann da, fødselen er ikke noe å grue seg til, dere får kjempegod hjelp på KK, og smerten er ikke verre enn at du tenker det er verdt det. Det er en fantastisk følelse å få være urkvinne og kjenne hvilke krefter som bor i kroppen. Jeg har lengtet etter å kjenne det igjen, og jeg gleder meg veldig til fødselen :-) Planen er å føde helt uten smertestillende - akkurat som forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er 27 år og bor også i Bergen. Jeg venter nummer to 23.april. Jeg fødte på Storken for 1,5 år siden og var kjempe fornøyd med Storken og den oppfølgingen jeg fikk der.

 

Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville tilbake dit denne gangen også, spesielt med tanke på at vi fikk familerom med dobbeltseng der samboeren min kunne overnatte og vi kunne ha så mye besøk vi ville når vi ville. Men så forteller jordmoren min at de driver med oppussing og skal fortsette med det helt fram til november 08. Dermed er fødestuene på Storken stengt og de bruker familierommene som fødestuer. Det betyr at det ikke er mulig å få familierom på Storken i april. Kjempe trist!

 

Men uansett er det sånn at du sier fra når du tropper opp på KK om du vil på Storken eller Føden og så får du komme dit du vil dersom det er plass. Og om du er på Storken og finner ut at du absolutt vil ha epidural er det bare å trille deg rett over gangen til Føden. Men du kan ikke flyttes motsatt vei tror jeg.

 

Forrige gang gikk jeg 10 dager på overtid og fødselen tok 17 timer og endte med forløsning ved hjelp av tang.. Men gruer meg likevel ikke denne gangen heller. Merklig hvordan vi er skrudd sammen når det gjelder akkurat det der! Nå er jeg optimistisk og satser på å føde før termin og at det skal gå mye kjappere og enklere. Har ingen planer om å bruke epidural nå heller.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, har vært med på det jeg. De skal ha nytt treff neste fredag på pastasentralen for de med termin i april, mai og juni!

Bare klikk deg inn på BIM-treff linken til høyre. Gå inn på BIM-treff Bergen og så ser du påmeldinga der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg og bur i Bergen. Eg er 25 år, har termin 24 april og dette er den fyrste. Så dette vert kjempespennande. Eg trur nok at eg vil føde på storken, sidan eg ikkje er verken glad i sjukehus eller det som fylgjer med. Men eg gledar meg kjempemykje til å bli mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...