Gå til innhold

Er det noen her som har laseroperert øynene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å operere nærsyntheten min. Jeg har -5,25, og fungerer ikke uten briller eller linser. Jeg hater å bruke briller, og får irriterte øyne av linsene, så jeg gleder meg veldig til å få dette overstått.

Er det noen her som har brukt laser på øynene? Har dere lyst til å dele erfaringene deres med meg? Hvordan var selve operasjonen? Hadde dere smerter etterpå? Eventueller komplikasjoner? Hvor fort så dere godt på det opererte øyet? Og hvordan i all verden løser man det når man skal operere øye nr to, og ikke kan bruke linse på det øyet i dagene før operasjonen? Trykker man ut det ene glasset i brillen, eller setter en lapp over det øyet som skal opereres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke laseroperert øynene, men jeg jobbet ett sted som vikar i 2 mnd, i november og desember, så jeg vet en del om det. Det jeg ville anbefale deg, er å benytte deg av en klinikk som bruker metoden overflatebehandling, ikke LASIK. Grunnen til dette er at dette er bedre mot øynene, og man eliminerer de eventuelle komplikasjonene man kan få ved LASIK. Med LASIK ser man kjempebra med en gang, mens med overflatebehandling tar det noen dager, men det er mye bedre for øynene samt at man elinimerer helt de komplikasjonene som kan oppstå, selv om dette veldig sjelden skjer. På Oslo kontoret deres har de faste behandlingsdager på onsdager, og pasienten må i så fall ha fri torsdag og fredag (og olørdag hvis man jobber da), slik at man får den tiden til å komme seg på.

Og når det gjelder øynene, behandler man begge 2 samtidig. Jeg ville anbefale deg å gå inn på www.synslaser.no og se der, der står det mye nytting, samt at du kan ringe dem og få time til forundersøkelse.

Skrevet

Jeg skal opereres med LASEK ved Oslo Øyelegesenter. Men de vil ikke ta begge øynene samtidig, de skal opereres med tre ukers mellomrom.

Har vært til forundersøkelse, så alt er klart. Har fått en del info fra klinikken, men vil gjerne høre om andres erfaringer.

Skrevet

Ved LASIK/LASEK kan det nok godt være at de ikke vil operere begge øynene samtidig, men dette gjør de ved overflatebehandling. Vil og anbefale deg Ravna, å gå inn på www.synslaser.no, for der står det en del om foskjellene på behandlingene.

Skrevet

Har operert begge øynene samtidig med lasic eller noe sånt for 3 år siden. Er kjempefornøyd!!! Så godt etter bare noen timer med kløing og sov med "fluesmekkerøyne" om natten. Har aldri angret en dag!! Men så hadde ikke jeg komplikasjoner heller....

Skrevet

Jeg opererte med lasik for 5 år siden, begge øynene på en gang..

Kjempefornøyd! Fikk øyedråper med bedøvelse, og kjente ingenting til selve inngrepet. Litt ubehagelig når de setter på den "pølseklypa" som hindrer deg i å blunke, men overhodet ikke vondt. Så bra med en gang jeg åpnet øynene etterpå :-)

Måtte bli på klinikken og sitte med øynene igjen i ca en time etterpå, så ble jeg undersøkt en gang til før jeg reiste hjem. Hadde ingen smerter overhodet i tiden etterpå jeg. Skulle ikke bruke sminke på en uke, men kunne gå på jobb dagen etter.

Har ikke angret et sekund, utrolig deilig å slippe de brillene! Kan ikke uttale meg og andre og kanskje nyere metoder da, men lasik fungerte helt topp på meg!

Skrevet

Gir denne et puff. Vil veldig gjerne høre om andres erfaringer!

Skrevet

Hei!

Jeg opererte øynene nå i november og er superfornøyd!

Jeg hadde samme styrke som deg (- 5,25 og - 5,5) og ser BEDRE nå enn med linser og briller - helt fantastisk! Gled deg! :o)

Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke har gjort det for lenge siden.

Kostnadene ved operasjonen er jo tjent inn i løpet av noen år.

Operasjonen var ikke vond og det hele var veldig kjapt levert. Etterpå fikk jeg med sovetablett og beskjed om å gå hjem og sove, noe som i seg selv var verd det hele, etter måneder med søvnmangel med liten baby :o)

Jeg skal fortsatt til å putte fingrene på øynene om kvelden for å ta ut linsene, er helt merkelig å SE uten linser! :o)

så igjen - gled deg! Lykke til.

Skrevet

Det var veldig deilig å slippe linsestyret og ubehag med linsene. Var nok sånn medium nærsynt med linsestyrke på -2.5 .

Selve operasjonen syns jeg var noe vemmelig, pølseklypa var grei nok, men å kjenne når de skjærte i øyelappen var ubehagelig (psykisk), var hele tiden redd for at bedøvelsen skulle slutte å virke.

Rett etter operasjonen så jeg ikke så veldig godt vil jeg si, fikk bedøvelse en gang til pga. lang kjøretur hjem, og etter en halvtime ca. gikk den ut og det var umulig å få opp øynene annet enn små blunk. Tårene rant og rant så jeg ble våt nedover genseren. Når vi kom hjem klarte jeg å blunke såpass at jeg faktisk klarte trappene og finne senga. Tok smertestillende og sov en del timer (pass på å være trøtt slik at du får sove og de første smertefulle timene går over mens du sover).

Så samme ettermiddag trillet fremdeles tårene og jeg var enormt lyssky, men jeg såg da såpass at jeg kunne orientere meg fint rundt i huset. Se på TV var liten vits. De neste dagene syns jeg det var flaut å gå ute blant folk, for eksempel på butikken i fare for at jeg ikke skulle kjenne igjen folk. Vil si jeg ikke såg så veldig godt på avstand den første uka. Jeg er glad jeg gjorde det i sommerferien for å si det slik, hadde ikke vært komfortabel med å kjøre bil den første uka. Syns i grunnen informasjonen jeg fikk i forkant var litt for optimistisk med tanke på hvor fort synet skulle bli bra. Men fy søren så fantastisk det er å ha 100 % syn hele tiden, med en gang en våkner ser en godt, så selv om det er en del plager og styr en liten stund i starten er det absolutt verdt det. (Drypping med tårevæske er forresten også en hel jobb de første månedene).

Skrevet

Ja, jeg har laseroperert øynene. Men dette er faktisk så lenge siden som snart 11 år. Jeg husker jo ikke lenger hva slags maskin og duppedingser. Men jeg tok et øye av gangen, men begge var tatt i løpet av tre uker. I mellomtiden, tok jeg ut et brilleglass og det funket helt fint. Det tok to-tre dager fra operasjonen til jeg så helt fint. Det var litt smertefullt etterpå, men med noen dråper med smertestillende var det fort over. Var og har vært litt lysømfintelig siden, men det er jo så mange fine solbriller å få kjøpt, så det har funket veldig fint.

Ikke har jeg begynt å se dårligere ennå heller, så den utgiften er det lenge siden jeg har tjent inn for å si det sånn. Jeg har ikke angret en eneste dag.

Lykke til:-)

Skrevet

Opererte for 9 år siden med LASIK. Var første gang den legen tok begge øynene samme dag ved LASIK men det gikk supert:D

Selve operasjonen er ingenting å grue seg til,- det var unnagjort på et blunk og ikke vondt i det hele tatt;) Litt svie etter et par timer men senere på ettermiddagen var jeg ute og gikk på rollerblades med hunden min:=D

Jeg sjekker synet mitt en gang i året for er livredd for å få dårlig syn igjen. Var sist for 2 mnd og synet mitt var så godt som det er mulig å få det fikk jeg beskjed om:) Hadde -4,75 når jeg opererte.

Hadde gjort det igjen uten å tvile om jeg måtte.

Lykke til ihvertfall. Husker jeg tenkte i ettertid at legen var en gud for det var helt sinnsykt. Følte at synet ble dårligere om jeg brukte øynene... En helt utrolig følelse:)

Skrevet

Jeg tok det for to år siden, fantastisk!!

Fikk dråper på øynene så jeg kjente ingenting av det. Tok begge øynene samtidig og alt var vel gjort på under et kvarter! Etterpå satt jeg i en stol og kvilte i et par timer. Var veldig lyssky ja. Fikk noen til å hente meg og satt inne med solbriller på resten av kvelden:-) Men neste dag var alt bra og synet helt fint!!

Anbefales! Lykke til:-))

Skrevet

til 2 jenter og en gutt..

Jeg også opererte øynene for 11 år siden, ett øye om gangen. Tror den operasjonen hette noe på P.. (PKK???)Husker ikke helt, men vet vet at den operasjonen var betydelig mer smertefull enn LASIK. Jeg hadde ingen store smerter, men vet at mange hadde det. Lurer på hvilken styrek du hadde? Jeg hadde -5, og det har vært bra helt til siste halve året. Nå har jeg minus 1,5. Håper at synet stabiliserer seg igjen for da tar jeg en reoperasjon til høsten. Absolutt verdt hver ei krone ja.. Tror det var 24000 kr for begge øynene da.

Skrevet

signerer det Kristin 1974 sier.... :o)

Jeg opererte for akkurat EI UKE siden for mine nærsynte øyne på nesten 6-... er helt utrolig å kunne våkne om morgenen uten å famlet etter briller og se med en gang!!

Jeg tok min Intralase behandlig på argus øyeklinikk i oslo og betalte 35.000kr.. ja, det koster men er så absolutt verdt det!!! noe jeg evt angrer på er det at jeg ikke har gjort det før! :o)

fått ett helt nytt syn på livet, hehe...

selve operasjonen er ikke vondt da en er så bedøvd..

men syns det var litt psykisk ubehaglig.. hadde lyst til å lukke øynene, men det gikk jo ikke. hehe... selve behandligne er over på 1,2,3...

veldig lysky, rennende øyne og følte det mikroskopikse inngrepet som ett rusk i øyet den dagen... i ettertid har jeg vært litt plaget med tørre øyne og lysky, men det går over.. her jeg bor og så er det så myyyye snø som er skarp så har nede markisene på dagen.. naboene må begynne å lure på meg snart, hehe...

ønkser deg masse masse lykke til!

dette går så bra skal du se!

og det gjør absolutt ikke vondt!!

tok begge øynene på meg...

klem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...