Gå til innhold

19 aar og regulering...... =( =( Trenger saart noen gode ord og raad!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos tannlege i gaar og fikk regulering paa tennene, oppe.

Dette fordi jeg maatte trekke hjoernetennene mine som jeg aldri mistet. Og naa trenger de NYE hjoernetennene som er paa vei ut, "drahjelp" til aa vokse seg paa rett plass.. Kan si det saann at jeg er ganske saa deppa....

Maa innroemme at jeg har siiinnsykt vondt i tenna og munnen=(

Klarer ikke bite tenna sammen.. det gjoer saa vondt.... Det verker og verker.. har proevd aa hive i meg to paracet til tider.. men syns ikke det har noen som helst effekt ... =( What to do??

Aner heller ikke hva jeg skal spise framover. for jeg fikk streng beskjed om aa holde meg unna harde ting. som eks. harde skorper, knekkebroed osv.... Hva skal jeg spise til frokost...? Liker IKKE frokostblandinger osv....

Klarer ikke tygge noe mat. saa igaar ble det pasta di parma, som jeg klarte slurpe i meg..Og det eneste vi hadde i hjemmet i dag var nudler.. saa det var frokosten min... imotsetning til sambo som knasket paa gode nysteikte rundstykker:( :( :(

Har planer om aa begynne en ny livsstil naa ogsaa.... spise sunt!!! Og gaa ned i vekt... Noen raad.... ?

Og noen raad ang reguleringen min.... ? Merker jeg er saar under leppa.. og synes reguleringen "stikker" og irriterer.....

Aaaaah.... er bare skikkelig deppa alsaa.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke verdens undergang og du vil være glad du gjorde dette når du en gang er ferdig :o) Jeg hadde regulering i tre år under ungdomsårene, og husker godt følelsen den første uken etter hvert tannlegebesøk. De førte par dagene kan du godt bruke smertestillende hvis du har behov for det. Det vil være ømt og vondt i munn/tenner og du klarer kanskje ikke å bite så godt. Det ble mye potetmos, suppe, pasta, yoghurt, drikkeyoghurt osv. i disse dagene på meg ;o) Når den verste vondten ga seg spiste jeg det jeg fikk til, alt mulig som tennene klarte å tygge.

For "sårheten" etter klossene kan du gå på apoteket og kjøpe noen sånne små "voks"-strimler, så du kan dele opp, smalne og legge over klossene (trenger ikke å bruke så mye) og liksom klemme på plass rundt dem. Da blir de ikke så skarpe mot innsiden av leppa di.

Skrevet

koselig med trikkeskinner i kjeften!! får håpe at partneren ikke har det samme, da det gjør forferdelig vondt når dere hekter piggtrådene sammen:-)

Skrevet

Jeg vurderer faktisk å få regulering for å rette opp ene fortannen min, den ligger på en måte litt utenpå den andre. ikke noe stort problem men jeg har iltt komplekser for dette. du kommer nok ikke til å angre! bare tenk at det blir bedre etterhvert.

Hvor mye koster det å få på en sånn regulering egentlig?

Skrevet

du kan spise rundstykker, bare del dem opp i mindre biter, før du putter dem i munnnen... ett tips er å bake hjemmelagede, det er det ingen harde kanter på... det er bare de første dagene det er vondt å spise, ellers spiste nå jeg alt jeg kom over jeg... spis supper, pasta og ting som ikke trengs å gnages over, del opp i små biter før du putter i munnen... hihi, lag maten som babymat :P

Skrevet

Uff, kjenner igjen det du skriver. jeg hadde regulering oppe fra jeg var ca 10-12, og nede fra ca 12-14. Skal love det var nedtur å måtte på med ny regulering bare måneder etter at jeg hadde tatt av den første!

Smertene i tennene forsvinner etter noen dager, men de kommer tilbake hver gang tannlegen strammer tråden.

Kan ikke huske at jeg ikke kunne spise knekkebrød og slike ting, bortsett fra når jeg var sår i munnen, selvsagt. Hvis det stikker i munnen, står antakelig ståltråden ut. Kontakt tannlegen om dette, det er ikke meningen at det skal gjøre vondt- bortsett fra når det strammes til.

Anbefaler forresten å bruke tanntråd til tross for reguleringen. Det er litt tungvint, for du må træ den under ståltråden mellom hver tann, men slik unngår du hull, noe som er vanlig når man har regulering.

Lykke til!

Skrevet

Dr. Yppert, kun jeg som har regulering her du:) saa blir nok ikke no regulererings surr her nej:P

Faar vel handle inn paa yoghurter og slike "flytende" ting jeg da...

Den drygaste: Helt aerlig saa husker jeg ikke prisen paa dette. Og siden jeg er saa ung (haha) saa tok mamma paa seg aa betale denne reguleringen! Men det skal sies at det er IKKE billig med streng alsaa.... koster mange mange tusen....

Men viss du har komplekser pga. fortanna, saa forstaar jeg godt at du vurderer aa fikse:) Det er nok bare aa faa bestilt en tannlegetime, saa faar du spoerre om evt. pris.. Er nok ganske saa forskjelligt vetdu... alt etter hva du skal fikse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...