Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye snakk om vekt her nå.

Jeg var nettopp innom og sjekket hva som helsemessig er den beste vekten, det vil si hvilken vekt som gir lavest dødlighet. For kvinner er det vist best å ha en BMI på fra ca 22 for en 20 åring til ca 25,7 for en 80 åring. Det er vesentlig høyere enn det mange strever for å oppnå.

Til min overaskelse viser det seg for eksempel at jeg som er 40 år gammel og 173 cm høy heller ligger i underkant enn i overkant helsemessig når jeg veier 70 kg. Da er det i hvertfal ingen grun til å slanke seg!

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/03/433652.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, vittig, da jeg svarte på den andre tråden skrev jeg at min idealvekt er 68 kg, og det er faktisk akkurat det jeg må veie for å ha en BMI på 22 ;-)

Skrevet

Jeg slekter på mormor og kommer nok til å bli ei skrinn og mager gammel dame er jeg redd...enda jeg har "matvett"...spiser sundt, men rikelig...legger ikke på meg uansett. Vekta står nå på 58kg og peker nedover..har ligget på en BMI på 20...alt for lite...trivest best når jeg er 60-65 kg...58 er greit, men 55-50 er IKKE greit.

Jeg er 1.69

Mormor var forresten "bondekjerring" og spiste alltid mye og bra mat. HUn ble ikke gammel, sleit seg t og så ut som en 80åring da hun var 60...ble 63 år.. Når man blir oppi åra så er det best å ha kilo pluss og ike kilo i minus...i hvertfall innenfor "sunne rammer"..

Skrevet

BMI er jo kun veiledende, og IKKE noe alle skal følge slavisk.

Alder, kroppsbygning....++ spiller også inn.

Har man god helse, spiser normal sunn kost, finner en vekt man trives med og som ikke er skadelig for kroppen, så er vel det det beste :-)

Skrevet

Selvfølgelig. Det som kom frem her var jo bare hva som i gjennomsnitt er det sunneste. Likevel ville jeg legge mer vekt på disse tallene enn på de fleste andre jeg har sett for hva man "bør" veie. Poenget var bare at den helsemessige idealvekten ligger langt over det som reklamen og media fremhever som et ideal. Selv setter jeg helse langt over mote og dermed utseende.

Skrevet

For ikke lenge sia så var det bra å veie i underkant av "trivselsvekta"..lurer på hva som er rett jeg?? :-D

Er vel best å veie det man føler seg mest vel med..innenfor en viss rimelighetens grense da...farlig hvis man går til det ekstreme enten nedover eller oppover i vekt..hverken 40kg eller 120 er bra for ei ( kun et eksempel) med normal bygning som er 1.65 høy.. Bør vel ligge mellom 55-75 kg helst

Skrevet

Absolutt. Media skaper jo et helt urealistisk ideal.

Og enkelte butikker...

Husker jeg gikk inn på Bik Bok (nå er dette 6 år siden, så de skal jo ha endret på dette) og ikke fikk en jeans i str Large over knærne engang. Jeg veide da 47 kg, he he. Sykt!

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noen greie på hva som er riktig, jeg ble bare litt overasket over det jeg fant da jeg begynnte å søke på hva som var den sunneste vekten, uten hensyn til hva som blir regnet som pent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...