Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Skal si opp jobben for å starte i ny når jeg er ferdig med permisjon om et par måneder. Tingen er at oppsigelse i gamlejobben er tre mnd, og jeg må da starte i nyjobben før denne er gått ut. (Gamlejobben er slik at det ikke er "vits" å jobbe der i en liten måned bare - salgsjobb med mye kundeoppfølging og provisjonslønn, så det vil ikke gi noe resultat. Ikke for meg, og da ikke for arbeidsgiver heller.) Hvor mye trøbbel kan arbeidsgiver i gamlejobben gi meg for å starte i ny jobb før oppsigelsestida er gått ut?
prekæs Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Du har vel muligens en vikar allerede, som muligens vil ha fast jobb. Det er likevel ganske strengt med oppsigelsestider, og noen arbeidsgivere kan forlange at du står ut tiden. Oppsigelsesfrister gjelder som regel fra 1 hver mnd. Dvs. du har 3 mnd fra 1,3. hvis du ikke har sagt opp alt. Å "fantegå" ser ikke bra ut i papirene dine, hvis det skulle friste:)
___ Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Hvis du slutter før oppsigelsestiden din er ute kan arbeidsgiver for det første nekte å gi deg atest eller føre på at du sluttet uten å oppfylle arbeidsplikten i oppsigelsesperioden. Arbeidsgiver kan også nekte å betale ut utestående lønn og feriepenger, i hvertfal hvis arbeidsgiver taper penger på at du ikke gjør jobben din. I teorien tror jeg også arbeidsgiver kan saksøke deg for sitt tap, men det skal nok mye til at de gjør det. Det mest fornuftige må være å forsøke å få en avtale med din gammle arbeidsgiver, og da bør du strekke deg langt for å få lov til å slutte før tiden.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Jeg kommer ikke til å begynne i den nye jobben uten å avklare med min gamle arb.giver, det hadde jeg nok ikke gjort uansett. (Men han kommer ikke til å tape noe på at jeg lar være å jobbe der den måneden jeg skal.) Jeg lurte egentlig bare på hvor stor sjansen er for at han gjør seg vanskelig, men det kan jo ikke dere vite da
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Nå prater du om en måned, men oppsigelsestiden din er 3 mnd og dersom du ikke vet det begynner den å løpe når permisjonen din er slutt. Altså er det 3 mnd du skal jobbe i din gamle jobb etter endt permisjon.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Nei, tillab, oppsigelsestiden løper også i permisjonen.
Dronningen! Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Du har full rett til å si opp jobben din i permisjonstiden slik at de 3 mnd er over når du skal begynne å jobbe igjen. LYkke til:o)
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Hm, trodde ikke det jeg... Men da har jeg misforstått da! (og det er jo bra for HI!)
Dronningen! Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Jeg sa opp jobben min på skolen i den utvidede permisjonen min ( året etter fødselspermisjonen)
yvve73 Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Det er bare arbeidsgiver som ikke kan si deg opp i permisjonstiden.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 Neppe noe problem - regelen er der for å skåne deg som arbeidstaker og din arbeidsgiver. Om begge er enige om en annen løsning, er det overhodet ikke noe problem... Bare å snakke med sjefen det. Og din nye arbeidsgiver burde forøvrig heller ikke ha noe problem med å vente den ene måneden, fordi reglene må aksepteres som de er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå