Gjest Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Hvorfor har det seg sånn at jeg nesten får kjeft fordi jeg ikke brukte noe smertestillende under fødselen? Det er flere som kommer med kommentarer som "så du hadde det kjempevondt bare for å brife med at du var tøff" og "helt utrolig hva enkelte holder ut for å virke bedre enn andre"... Og ja, de som kommer med komentarer er de som har fått smertestillende selv. Jeg beklager virkelig, men jeg hadde en grei fødsel. Og innen det ble så vondt at jeg kunne tenkt meg smertestillende, hadde jeg 10cm åpning, og da er det jo litt for seint. Er litt lei av å forsvare at jeg ikke fikk smertestillende under fødselen nå.
Honningmelon Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Jeg fikk heller ikke noe smertestillende med nr. to, men har aldri trengt å forsvare meg for det.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 *Risterpåhodeavnoen* MAn kan da virkelig lure på hvordan man fødte barn før. Herregud, må jo være utrolig bra å føde uten noen ting. Vet flere som føler de har mistet litt av fødselen ved å være lam fra livet og ned.!
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Er lett for at folk sammenligner evt sin egen fødsel, eller ikke vet hva fødsel er.. jeg fikk epidural og lystgass, fordi JEG trengte det.. En annen vennine av meg fikk ingenting.. Ser da ikke forskjell på oss to fordet? Jeg vet jo ikke hvordan hennes fødsel kjentes ut som , og omvent.. Folk burde passe munnen sin! Noen får jo også høre at vi som har hatt epidural og ikke kjente pressrier ikke hadde "ordentlig fødsel" MY ASS! hehe
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Har det på samme måte. Flere ganger er jeg blitt spurt hvorfor jeg ikke hadde smertestillende - og som sannheten er, så trengte jeg det bare ikke. Må jo nesten unnskylde meg, for det skal visstnok være grusomt vondt. De fleste tenker bare da at jeg hadde en grei fødsel, men jeg vil påstå at jeg har en sinnsykt høy smerteterskel. Og det må jeg jofå lov til å ha:)
LegallyBlond Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Har heldigvis sluppet unna sånne kommentarer! Skjønner godt at du blir lei av å forsvare deg. Om det er folk som har fått smertestillende selv så har de kanskje ett behov for å unnskylde seg selv da, med å hakke på deg. Men synes det er en rar ting å si til folk. Alle fødsler er forskjellige, og noen trenger smertestillende, andre ikke. Og så er det jo mange grunner til at man kanskje ikke får smertestillende.Man er ikke noe bedre eller verre føder av den grunn. Selv har jeg ikke hatt smertestillende under noen av mine to fødsler, med førstemann ble det ikke så fryktlig vondt før det var for seint og fødsel nummer 2 rakk jeg det ikke selv om jeg hadde fryktelig lyst på! Skal vel bare være glad for at jeg har hatt såpass greie fødsler, går ikke rundt å skryter av det eller føler meg bedre enn de som har fått smertestillende. Hadde GLADELIG tatt imot hva som helst under andre fødsel
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Ja, det er det jeg ikke skjønner. Jeg klager jo ikke over at folk som har fått smertestillende er pyser, så da syns jeg de kan slutte å klage over meg å. Alle fødsler er som det sies her forskjellig. Kan godt hende jeg trenger noe neste gang. Det er jo ikke som jeg utelukker det bare for å være tøff...
~sjiraff~ Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Nå vet ikke jeg hvordan du legger frem for andre at du hadde en fødsel uten smertestillende. Hvis det kommer natrulig frem i en samtale så synes jeg reaksjonen du får er utrolige barnslige og lite gjennomtenkte. Men jeg har snakket med folk som legger frem seg selv som superkvinner og oss andre (med smertestillende) som feige folk som ikke tåler en dritt. Og da blir jeg provosert. Folk har forskjellige fødsel og folk opplever smerte forskjellig og noen har faktisk mye vondere fødseler enn andre.
Kanutten83 Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Jeg hadde heller ikke noe smertestillende under fødselen fordi jeg hadde ikke spesielt vondt og det var fort unnagjort. Men føler ofte at jeg ikke kan si det fordi det ikke er slik en fødsel skal være for mange. Virker mange ganger som at kun de som har hatt det helt jævelig i flere timer er de som har rett til å fortelle om fødselen sin. Er i hvertfall slik jeg har opplevd det.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Det er jo ikke som om jeg skryter av det, men når vi snakker om fødslel og de spør, så svarer jeg jo at jeg ikke hadde noe smertestillende. Og jeg ser iallefall ikke ned på de som vil ha det. Jeg sier jo å at jeg gjerne kunne tenkt meg det, men at det ble for seint når jeg fikk så vondt at det ble aktuelt. Så jeg innrømmer jo at jeg kunne brukt det om det hadde vært vondere tidligere.
~sjiraff~ Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Da synes jeg du får tåpelige reaksjoner. Men har skjønt at dette med metestillende/ikke smertestillende er et ømtåleig tema for mange..
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Ja det er veldig ømtålelig tema. Både fødsel og amming. Egentlig er det skummelt å snakke med andre nybakte foreldre, for det er så fort gjort at de tar seg nær av alt du sier og blir fornerma...
~sjiraff~ Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Hehe.. det er sant.. Man skal ikke kødde med hormonene ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå