Gå til innhold

Hjelp, spiser ikke klumper!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 10mnd, fikk morsmelk til hun var 6mnd. Da begynte vi med grøt.

Nå om dagene får hun: Fokost: Grøt 8mnd og melk

Lunsj: Frukt og melk,

Middag: 6mnd glass, desert og vann

(så et lite mellommåltid mellom middag og kvelds)

Kvelds: Grøt og melk.

Prøver hver dag med skiver, vår middag og 8mnd glass. Hun liker det, men problemet begynner når hun skal svelge, breker seg og brekker seg. Av og til spyr hun:( Hun har bare fått 2 tenner som er kommet havleis opp nede. Men når jeg sier hun må tygge og viser henne at jeg tygger, da gjør hun det. Men hun brekker seg fordi. Hun gjager på skalke og det går fint, men hun får jo ikke i seg noe særlig, så kan ikke bli mett liksom.

Noen andre som har hatt det slik med barna sine, å hva gjorde dere for å lære de å takle mat med klumper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min ville ikke ha klumper i maten før. Brakk seg bare.

Men nå har det endret seg. Han kan fint spise både middagsmat og frukt som har litt grovere konsistens. Har ikke gjort noe spesielt for å få han til å like det bedre. Det bare skjedde. Håper det endrer seg for dere også!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men helsesøster sa at det er helt vanlig. At de tygger på en skalk, betyr at de takler mat med konsistens. Og de liker godt purè. Men det mange barn ikke takler, er begge deler samtidig, det vil si purè med klumper i. Det synes de er ekkelt, og hun mente at det ikke var noen grunn til at de skal spise det før de er klar. Så jeg gir 6-måneders glass ennå. Har sett på dem, og næringsinnholdet er det samme. Men hun sa det var lurt å gi mat fra vår tallerken når vi spiser middag, og da gjerne en liten bit gulrot eller lignende som de kan tygge på, og gjerne potet med saus som ikke er helt finmost. På den måten får de smake mat med litt mer konsistens, men hovedmålidet kan fortsatt være purè ei stund til.

Skrevet

Kjenner mitt eget barn igjen i dine beskrivelser, så vi kan trygt si at vi "sliter" med det samme.

Jenta vår er 10 1/2 måned og det er først de siste 2 ukene hun har klart å spise 8mndrs glass. Inntil da skulle alt være veldig finmost. Nå er det feil hvis maten,altså middagen er for pureaktig. De 8mndrs glassene vi gir er blant annet Nestle sine hvor det er merket "myke biter" som ofte er ris, grønnsaker og div kjøttvarianter. Er jeg usikker ved intro av ny type glass, moser jeg det litt ekstra med gaffel de første gangene. Vi har også opplevd at hun har brekt seg når hun har kjent en større klump på vei ned i halsen. Noe som ikke har skjedd på ca 2 uker.

De skal ikke ha for mange av de brekningsopplevelsen heller med fare for å assosiere mat med negative opplevelser, så det gjelder å være forsiktig med disse litt vare barna våre.

Brød klarer hun ikke å spise i biter. Men målet mitt er å øve henne hver dag ved at hun smaker på litt brød i måbiter hver dag, uten at vi stresser med dette. Hun gnager ellers daglig på kavring og skalker. Og bananen skrapes fremdeles med skje.

Ifølge HS er barn så ulike når det gjelder dette. Men øving, øving og atter øving gir resultater.

Lykke til, det går seg sikkert til med våre små også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...