Gå til innhold

Hvorfor kun 0,5 liter melk om dagen til 1,5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er jo blitt så glad i det at det nesten er umulig å holde igjen. Går til kjøleskapet og maser om "Mek! Mek!" og som takk får jeg verdens vakreste smil! Hun har alltid drukket masse vann og jeg vil jo gjerne at hun skal fortsette med det. Prøver å begrense melk til brødmåltider nå (lunsj og kvelds).

men hva er skadelig ved at de får mer melk en 0,5 liter dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel m/jente
Skrevet

for mye kalk eller noe sånt.

Kumelk er jo generelt sett ikke noe mennesker behøver eller har så veldig godt av, vi har bare vent oss til å tåle det. (en stor del av grunnen til at vi har overlevd som rase) Det er svært få raser som tåler andre dyrs melk så godt som mennesket, men det betyr ikke at vi skal drikke det i enorme mengder.

Skrevet

Også fordi melk, youghurt, ost og andre meieriprodukter ikke inneholder jern, så dersom du gir for mye av dette, så vil barnet "fylle magen" med mat uten jern, og det vil da ikke være plass til de gode jernkildene som brød, kjøtt, leverpostei, broccoli o.l. Dvs barnet kan få jernmangel... Så den halvliteren inkluderer ogoså youghurt (selv syntes nå jeg en halvliter hørtes mye ut, her er det 2 små glass om dagen)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Forresten er det vist at melk kan gi mange fysiske og psykiske plager.

Tidligere legen min var ekspert på adhd og depresjon og holdt på med et forskningsprosjekt.

Det viste seg at melk ikke brytes skikkelig ned i kroppen, og danner et alkohol som bryter ned noe greier i hjernen eller noe, og som kan føre til depresjon. det er da spesielt noen mennesker som tåler dette dårlig.

De hadde f.eks et eksempel med en liten gutt på 3-4 år som led av depresjoner (ikke vanlig i den alderen tror jeg). han og familien flyttet til Thailand eller noe (et land der de ikke drikker kumelk ihvertfall) og depresjonen forsvant. Legene mente dette kunne skyldes melkestoppen.

men dette er altså ikke noe som gjelder alle, heller en form for "allergisk reaksjon". Var ihvertfall sånn jeg forsto det.

Skrevet

For mye melk hindrer jernopptaket i kroppen.Så selv om barnet spiser mye jernholdig mat, får kroppen problemer med å ta opp jernet hvis barnet drikker mye melk. Det gjelder jo oss voksne også.

Skrevet

Jeg drikker lett 1 liter om dagen selv, så derfor er jeg liksom litt på parti med henne. ;)

Hun spiser leverpostei på brødskiva og har ikke fått yoghurt de siste dagene har liksom blitt melk i stedet. Men 0,5 liter går fort ned altså. Hun kan drikke en aventflaske, som vel er nesten 2,5 dl, på styrten med vann. Har ikke latt henne få så mye melk om gangen for vil jo at hun skal ha plass til mat i magen også. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...