:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 far og mor har 50/50. de har kontrakt på dette. mor får bidrag av far fordi han tjener med. og det er ok. men hun får også skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd. barnet bor har boadresse hos henne og noe annet går ikke mor med på. er det noe far kan gjøre for og få fordelingen til og bli mer rettferdig? (dette er en laget sitvasjon av meg, fordi jeg lurer)
ostekaka Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Kutte ut bidrag og dele barnetrygden? Vet ikke om noe kan gjøres med skatteklassen, eller hvor mye det faktisk utgjør. Jeg mener at når samværet er 50-50 bør bidrag falle bort.
FrøkenKnallkul Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Dersom man har 50/50 tror jeg begge får barnetrygd faktisk. Vet ikke hvor jeg har det fra, men er ganske sikker! Når det gjelder bidrag er det kanskje riktig at far må betale mor litt dersom han tjener mer. Det med skatteklasse er jeg usikker på. Har fakisk lurt på det samme selv! Synes forøvrig situasjonen høres blodig urettferdig ut for far, håper ingen menn er så dumme at de lar seg lure til å gå med på noe slikt
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2008 det med bidrag vet jeg. han må betale om han tjener mer og mor krever osv. men om mor nekter at de tar et bidrag vær. kan far gjøre noe da? for det med skatteklasse annet vært år antar jeg at far ikke får gjort så mye med om mor nekter at barnet bytter boadresse anet vært år. men jeg vet ikke. håper det dukker opp noen som vet
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Så lenge det er 50/50 og man har en avtale på det, så skal man dele skatteklassen hvert 2. år, man har i tillegg krav på å skrive av utgifter til barnepass annenhvert år etc. Far har også krav på sin halvpart av barnetrygden. Dette fikser han lett ved å ta kontakt med NAV selv. - Selv om mor har adressen til banet hos henne. At far må betale bidrag kan han lite gjøre med, dersom han tjener mer, men det skal være behovsprøvet ut i fra at han har like mye samvær med barnet som mor, og da skulle det utgjøre en fint liten sum ville jeg tro. Man kan lage en privat avtale mellom partene, slik at man blir enige om å dele alle utgifter likt, og at det derfor ikke utbetales noe bidrag. Men dette er noe man må enes om, dersom NAV skal styre, vil det ikke være noe man kan gjøre med den biten, annet enn å be dem regne ut bidragsbeløpet og ta det som utgangspunkt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2008 takk det var akkurat det jeg lurte på. trodde nemelig at om mor nektet så fikk ikke far skrevet ting over til seg. men da er jo systemet bedre en jeg trodde :-)
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror at mange menn lar det skli, og sitter på rumpa og klager. Da blir det jo urettferdig. Men om man virkelig vil ha samvær og man virkelig vil at ting skal være rettferdig, så finnes det muligheter.. Har egentlig bare positive opplevelser av systemet, det er bare at det finnes så alt for mange mennesker som forkludrer det til for hverandre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå