Gå til innhold

Hvordan ser jeg om øyet hans er skadet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 2 år stakk seg på øyet med en plastleke, og vil ikke åpne øyet nå. Ser ut til at det er ganske vondt.. Vil det vises dersom øyet er skadet på noe vis? Å, jeg synes det er så skummelt med sånt! Satt jo på senga til ham og leste en historie om en mann som var blitt blind i går kveld! Ekkelt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

puff...

Skrevet

har han åpnet øye nå?

hvis ikke så prøv å legg noe kaldt på øye,en kald klut,kan være at det gjør susen med at han åpner det etterpå..

du ser fort om han har skadet øye,om noe ikke er slikt som det skal være med det..

skjekk om begge puppilene reagerer likt på lys..

dette kan du gjøre ved å legge han ved et lys,få han til å lukke øyne så åpne dem,så ser du om pupillene reagerer likt på lys.

hva han fremdeles ikke vil åpne øye,så kan du jo ringe legen for å høre hva han sier,eller helsesøster.

lykke til=)

Skrevet

Å, takk for svar! :) Han har ligget på sofaen med kald klut på øyet siden det skjedde. For 3 minutter siden kom lillebroren og dro bort kluten, og da begynte han å gråte, men åpnet begge øynene og så seg rundt. Han vil fortsatt ligge med kluten, men gråter ikke lenger, så jeg håper det blir bra :) Jeg ser det an litt, og hvis han ikke blir bedre ringer jeg legen, tenker jeg.

Skrevet

ok=)

men bra han klarer å åpne øyet hvertfall=)

er sikkert ikke noe farlig,men alle vet jo atdet er både vondt og irriterende å få noe på øyet ja!

bare se at han ikke hovner opp,men siden du har lagt en kald klut på,blir det nok kanskje ikke så hovent=)

lykke til hvertfall=)

Skrevet

Gidet noen timer for å se om det roer seg. For å se om det har kommet skade på øyet må man dryppe med fargestoff på øyet som man så ser på med blått lys. Dette kan gjøres på de fleste legevakter, og hos noen fastleger. Det er ikke lett å få til hos små barn fordi det krever litt samarbeid. Man gir kloramfenikol øyedråper for å forhindre infeksjon. Hvis har fortsatt har vondt et par timer etter at det skjedde må du ringe legen din, evt legevakten.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...