Gå til innhold

Nå trenger jeg virkelig backup her, jenter...

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Har legetime i morgen for å få henvisning til psykolog, men nå begynner jeg å bli veldig nervøs. frister veldig å bare droppe hele timen...

jeg vet ikke hva jeg skal si til legen. takler ikke sånt.

Jeg er og har alltid vært flink pike, snakker ikke høyt om problemene mine og ber hvertfall ikke om hjelp.

føler meg bare dum som skal gå til legen og si jeg er deprimert liksom...

hjelp meg jenter...

skal jeg bare la vær å gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du skal ikke la være å gå! Flinke piker trenger noen å snakke med. Det er ikke best å alltid klare allting alene. Og det er ikke flaut å be om hjelp av og til. Det er modig gjort å bestille legetime. bare vær ærlig mot legen og fortell hvordan du har det. Han har helt sikkert vært borti lignende tilfeller og helt sikkert noen som til og med har det verre...

Stå på! Ingen skam og søke hjelp når det tårner seg...

Skrevet

Du skal ikke la være å gå. Husk at du ikke alltid trenger å være den flinkeste, søteste, snilleste, sterkeste jenta i gata:)

Skrevet

nei gjør det, jeg gjorde det vent tenk hva legen sier å mener osv

etter at jeg begynnte der hos psykologen merker jeg selv og ikke minst gubben at jeg er blitt mye roligere å har det så mye bedre med meg selv.jeg anb det på det varmeste hvis du slitter med noe.

Skrevet

Jeg synes så absolutt at du skal gå! Alle trenger litt hjelp i blant=) Og den lille jenta di fortjener en mamma som har det bra.

Mange varme tanker til deg=) LYKKE TIL

Skrevet

Skriv det ned på en lapp. Les den høyt eller gi den til legen, da er det ingen vei tilbake. For dine barn, om ikke annet, så går du til legen. Er du redd for at du backer ut, lag en avtale med din mann eller en venninne om at de følger deg. Ikke for å være streng, men flinke piker venter for lenge med å spørre om hjelp og det fører lite godt med seg på sikt. Jeg vet. Så run Rebel, ruuuun :)

Skrevet

*dytter deg vennlig, men bestemt av gårde*

Første skrittet har du tatt ved å bestille time :-) Det er ikke "bare" å være deprimert, og en lege skal ta det på alvor og sørge for at du får hjelp.

Du er på rett vei ved å gå til legen! Lykke til :-)

Skrevet

Gå. Skriv ned det du føler og ambivalensen din, evt ta kopi av noe du har skrevet før og gi det til legen hvis du ikke klarer å si noe. Det er verst på forhånd, lettere når du først sitter der. Dette klarer du!!

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

takk jenter! det hjelper virkelig med litt backup!

Men er så redd for å pingle ut når jeg kommer opp der i morgen...

Uff, jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg...

Skal jeg si "jeg trenger henvisning til psykolog fordi jeg er deprimert"?

Så tror han vel det er fødselsdepresjon og så må jeg vel forklare hva som ligger bak...

Skrevet

Pell deg til legen jente! ;-)

Sett deg ned med penn og papir nå, og så skriver du rett fra levra alt du har på hjertet..hvordan du har det, føler osv...og så gir du det du har skrevet til lege og sier som sant er, det er for tøft å si det rett ut..og at du vurderte å droppe timen pga at det er så vanskelig å snakke om det.. Funka for meg for noen år sia...

PRØV DET!!

Stor oppmuntrings klem fra ei som veit det ikke alltid er så enkelt i livet..

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja vurderte å skrive ut historien min som jeg har lagt ut her inne, men tenkte det kanskje blir for intimt... at det står for mange stygge detaljer der liksom... Wræææ... dette er skummelt =(

Skrevet

Legen trenger ikke vite så mye mer enn at du er deprimert og trenger pskykologhjelp, men h*n vil gjøre en vurdering av alvorlighetsgraden. Sier du litt om grunnen for depresjonen kan han i større grad være med å påvirke hvor raskt du får time.

Du bør ta stilling til om du vil få henvisning og en liste telefonnummer i hånda for så å ringe selv eller om du vil at legen skal sende henvisningen for deg.

Skrevet

Nei pokker heller!

Kom deg til legen, og ha gjerne med deg en lapp hvor alt står. Så slipper du å fortelle alt hvis det blir for gale!

Det går nok så bra så skal du se=)

Sender mange klemmer

Ps, hørte rykter om treff i dag;)

Nå er de endelig kommet seg i hus=D

Skrevet

Skriv en notis, feks: Jeg liker ikke å be om hjelp, jeg hater også å snakke om problemer, men jeg trenger psykolog... Håper du kan hjelpe meg.. (Feks legg til at du ikke ønsker at han/hun spør hvorfor eller vil snakke om det under legetimen.)

Og så gir du den til legen med en gang du kommer! :o)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ok... vet ikke om dette er alvorlig nok jeg da... du kjenner jo til historien min, blond, under gamlenicket mitt... (sauen)

Jeg tror nok jeg vil at legen skal sende henvisning... Men sender han bare til en psykolog da eller?

hvor fort kan man få hjelp? sånn f.eks i mitt tilfelle? vil det bli vurdert som mildt eller alvorlig?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Tusen takk jenter=)

Mamma 1 gang - er de i hus nå? Treff? hvor, når? =)

Skrevet

Flinke jenta!

Se, det verste er jo overstått, avtalen er gjort:) nå er det bare å dra dit!

*heiagjeng MED pompomer her hos oss*

Skrevet

Jepp, de sov der for første gang natt til i dag=D

Har vært der og hjelpt de i dag,og det var nyyyydelig!

Vet ikke når,men hun sa at det ble nå når de er kommet i orden, så det er bare å glede seg=) lenge siden sist....

Skrevet

Du må spørre legen om han sender til en psykolog eller til flere.

Jeg kan ikke svare på hvor fort du kan få hjelp. Du kan være heldig og få første time om en uke eller det kan gå mer enn ett år. Selv om du får beskjed om at det er lange ventelister kan det bli "hull" i ventelistene slik at de kortes ned med flere måneder.

Hvor fort du får time kommer an på kapasiteten og alvorlighetsgraden, noe som er umulig å si noe om når jeg bare leser historien din her. Derfor er det en fordel om du forteller litt om hvordan det plager deg i hverdagen, hvor mye det forstyrrer deg og om det vekker tanker om selvmord. Klarer du å ta deg av barnet ditt? Klarer du å fungere "godt nok" i hverdagen? Kom med eksempler på hvordan du fungerer til daglig. Ikke til meg, men til legen din.

Hvis han mener at det kan ta lang tid å få time kan det være et alternativ fram til da å gå til samtaler hos legen eller få noen timers samtale hos f.eks psykiatrisk sykepleier i kommunen (psk.team) eller hos en prest (sjelesorg).

Fortell hvordan det går og legg gjerne denne inn på Psykisk helse når tråden er avsluttet. Den kan komme til nytte for andre som er i, eller kommer i, din situasjon senere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...