Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Jenta mi hadde en voldsom trassalder i 3,5-4års alderen da hun ble storesøster. Nå er hun snart 6 og nå har det tydeligvis kommet tilbake. Hun NEKTER å høre på hva jeg sier. Eller dvs hun kverner på sitt samme hvor mye jeg prøver å forklare. En standard er at "jeg vil bort til Kari og leke", "men KAri er ikke hjemme, de er på ferie", "jamen jeg VIL leke med kari", "det går ikke, vennen, når de ikke er hjemme", "jammen jeg VIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL". Skjønner ikke så store unger en så enkel beskjed som det? Hun er jo stor nok til å skjønne at når nabojenta ikke er der, så kan de ikke leke. Og sånn har vi det HELE tiden. Hun SKAL erte med og tøye grenser noe så inderlig. Hun tåler ikke at jeg snakker med andre voksne, f.eks når vi har besøk. Da skal hun synge kjempehøyt f.eks. Hun dundrer med gaffelen i tallerken så det bråker skikkelig, mens hun ser på meg med et fandenivoldsk blikk og skal se hvor lang tid det går før jeg sprekker. Jeg ahr veldig kort lunte, så det blir jo full kræsj flere ganger pr dag ofte. Lillesøster på 3 ser forskremt på oss når det stormer som verst. Jeg synes vi har kommet inn i en ond sirkel som jeg ikke ser veien ut av. Høsten gikk fint, alt var veldig harmonisk, men nå etter jul har det tatt helt av. Jeg håper noen skal fortelle meg at dette er en fase som går over. Hvis ikke, håper jeg noen har et godt råd å komme med!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 hun tester deg det er jo tydelig. men tror det ikke er lurt å la seg terge, da oppnår hun jo akkurat det hun vil. men jeg synes du skal slå ned på uønsket oppførsel. Time out er jo en fin greie. Ungene sitter gjerne i time out i antall minuttter som de er år. men må forklare hvorfor de sitter i time out. Belønninger for ønsket oppførel er vel det som funker best. Har man vært flink x antall ganger ikke ropt, sunget høyt o.l så oppnår man noe, feks. at mor og datter gjør noe sammen bare de to. Jeg vet ikke. Bare tanker jeg har gjort meg, siden jeg selv blir mamma for andre gang snart og har en jente på 5 med veldig sterke meninger. Blir spennende å se hvordan hun kommer til å takle det å dele mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå