Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Er det noen her inne som har barn med utenlandsk mann - eller er du selv utenlandsk - noen erfaringer om utfordringer man må forberede seg på i møtet med samfunnet? Opplever du mye fordommer og uvitenhet?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Jeg venter ikke mulattbarn, men ville bare si at jeg synes mulattbarn er veldig skjønne :-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Du kan jo begynne med å ikke kalle barnet ditt mulatt. Det betyr muldyr. Får selv et barn som blir halvt latinamerikansk. Pappan er ganske mørk.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Mulatt betyr også ;person av blandet svart og hvit avstamning
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Men halvt asiatisk. Og jeg tror ikke samfunnet vårt er så fordømmende og uvitende som media vil ha oss til å tro. Men jeg rosermaler heller det ikke. Nå var jeg en av de "heldige" og har aldri blitt mobbet for hudfargen min eller min herkomst. Mens mine to søsken har måttet tåle en del styggord fra unger omkring. Jeg slapp vel unna fordi å mobbe meg hadde vel vært som å kaste vann på gåsa. Barnet henter tro og styrke hos deg vet du. Min mamma var en stolt dame, og skjemtes aldri over sin herkomst, og på det viset ble vel jeg også sterk. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Mulatt Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Bilde af mulatt fra latinamerikansk kolonitid.Mulatt er et ord av spansk og/eller portugisisk herkomst som beskriver et førstegenerasjons avkom som er av halvt sort og halvt hvitt opphav. Betegnelsen er avledet av 'mule', altså muldyr, som er en blanding av en hest og esel, og -ætt, dvs slekt, opphav. 'Mule-ætt' dvs. mulatt. Betegnelsen oppsto, eller ihvertfall ble mer dagligdags på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet etterhvert som slaveriet ble opphevet i Amerika og sorte og hvite fikk barn sammen. Det ble større behov for å typebetegne denne 'nye' blandingen som ble mer vanlig. Ordet regnes for å være rasisme, da det direkte betyr en sammenligning med et muldyr. Hest kan synes å gjenspeile det positive (det hvite, sterke, stolte, flotte) og esel gjenspeiler negativt (sort/ grått -uansett noe som er inferior for hest), mens mulatt blir da produktet. Ordet skal altså gi assosiasjon om at man har blandet noe bra (hesten) med noe mindre fint (eselet) og fått et avkom som er sterilt, og dermed et vesen av lavere verdi.
tea26 Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Så morro,de er jo bare helskjønne.Jeg venter barn med mannen min som er egyptisk og ganske så mørk:) så har ikke den erfaringen du spør om enda da.Men jeg tror det har mye å si hvor barnet ditt vokser opp..er han/hun den eneste mørke i bygda eller på skolen blir kanksje ikke det så lett..uff.. Den eneste erfaringen jeg har er når vi giftet oss,jeg måtte liksom forsvare kjærligheten vår hele tiden og folk er så idiotiske og tenkte at jeg gjorde det for penger.Sånt er veldig trist.. vi elsker hverandre og har jobbet så hard for å kunne sammen her i Norge.Egypt er jo et muslimsk land,og siden han er kristen ville vi at barna våre skal få vokse opp her... blir oppgitt av folks fordommer innimellom.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 heihei! jeg har et mulatt barn å enda en på vei! vet jo det er mitt barn, men han er den vakreste gutten jeg vet om!! faren er vietnameser og jeg norsk! møter ikke noe negativt om guttungen i samfunnet ennå, tvert imot, alle jeg har møtt på roser han opp i skyene for sitt pene utseende å gode humør! men har møtt på uvitne kjerringer som synes det er ufyselig med å være sammen med en "utlending"! noe han ikke er i å med at han er født å oppvokst i norge!men hadde han vært innvandrer hadde jo ikke det vært noe negativt heller! så tror ikke du skal være altfor bekymret for dette, etter min mening da! men kan love deg at hvis jeg noen gang møter på dette så er jeg ganske sikker på at det er siste gang de åpner kjeften om det emne!!sånt tolereres ikke i det heile tatt her nei....
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Hei, Tea! Ja, det kan være en utfordring å være sammen med en mann fra utlandet. Man kan oppleve både direkte og indirekte rasisme og diskriminering. Er man trygg på seg selv og forholdet vil man føle seg bedre rustet til å møte samfunnet og manges ignoranse. jeg tror også det at hvis man forklarer og lærer barnet mye om den andre kulturen det også har i seg, vil det kunne 'svare for seg' når situasjonen tilsier at det er nødvendig. La barnet få en så trygg oppvekst som mulig så er det klart for verden
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Turbotrollet så fint å lese om damer som deg! Bein i nesa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå