Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Nå er jeg på min tiende dag over terminen, og begynner å bli temmelig lei! Fikk beskjed om at jeg skal på overtidskontroll på torsdag og kunne belage meg på å settes igang da... Hun nevnte noe om å sette inn et kateter.. Noen som kan fortelle om prossessen? Åssen funker igansetting med kateter? Hva mer?? Håper på svar! Er helt blank! )
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Hei. Kateteret har nok ikke noe med igangsettinga av fødselen å gjøre. Men når jeg ble satt igang og måtte ha drypp måtte jeg sette inn kateter da jeg ikke fikk gått på do. De vil at du skal få tømt blæra litt før fødselen og ved drypp får du i deg en del væske.Så er nok kanskje det de mente. Ellers foregår en igangsetting at du sikkert får en modningskur eller to, kommer jo ann på hvordan det står til der nede. Skjer det ikke noe tar de vannet og om ingen rier kommer får du drypp. Kort fortalt, håper du ble litt klokere:)
wjkcg Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Mange måter å sette igang på. Noen ganger får du bare en pille under tunga, noen ganger setter de inn kateter (dvs nål i hånda di som er festet der). Hele poenget er å få i deg hormoner som gjør at fødselen faktisk starter (derfor de tipser om samleie for å starte fødsel, i spermen er det samme type "starthormoner"). Noen trenger bare en liten dytt mens andre trenger skikkelig dose, derfor er det litt ulikt hvordan det gjøres. Håper kroppen din setter i gang av seg selv snart, de igangsatte fødslene tar ofte litt mer tid.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Den som settes i hånda er vel en kanyle vel..?? Kateter har så vidt jeg vet noe med blæra å gjøre...
Phantom´ Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Jeg mener og at katerer har med tømming av blæra å gjøre. Kanyle eller veneflon er nål til å ta opp intravenøst eller annen væske gjerne i hånden....
Guttemamma75 Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Mener jeg har hørt noe om at de noen ganger bruker et kateter (vanlig urinkateter) som de setter inn i livmorsåpningen og blåser opp - dette for å "tvinge" livmormunnen til å begynne å åpne seg.. Ellers brukes jo kateter som nevnt over her til å tømme blæren, og en veneflon er den plastikk kanylen som ligger i hånden/armen..
Labambie Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Jeg blei satt i gang med kateter. Har ingenting med sånn kateter dere snakker om å gjøre. Er den vanlige måten å bli satt i gang på om man ikke er moden i det hele tatt: Du får noe som heter Foley-kateter opp i skjeden. Er en slags ballong de "blåser" opp med vann rett innenfor livmormunnen for å irritere og forhåpentligvis lage en åpning. Dette kan sitte inne i opp til 36 timer, før de fjerner det om det ikke har falt ut av seg selv. Neste trinn er tabletter stukket opp i skjeden. Du får opp til 4 stk pr døgn i maks 2 døgn. Om det fortsatt ikke har skjedd noe da,blir det satt drypp som skal fremkalle rier. Neste trinn er at de tar vannet. Det var iallfall vanlig prosedyre på Ahus! Nå gikk vannet mitt av seg selv etter 4 tabletter i skjeden. Masse masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 foleykateter er det samme som urinkateter.. så vet du det..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 HERREGUD, komisk å lese alt dette her...alle tror de vet hva de snakker om!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 og hva vet du som ikke vi vet da? kan jo hende noen av oss faktisk vet en del..
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 Kan ikke svare deg på hvordan de setter igang fødsler med kateter, men vet at de mange ganger induserer. Å indusere vil si at du får gele-kur i sjeden med riefremmende hormoner! Håper det ordner seg for deg snart:) Lykke til!
Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 5. februar 2008 Hehe... Takk for mange (forskjellige!!) svar!!! Er veldig klar over hvordan kateter i urinrøret fungerer, da jeg selv er hjelpepleier og har jobbet på Avd. Nyrer og Urinveier på sykehus... Vet også at det heter Veneflon det man setter i hånda... ) Men på sykehuset (Ahus) fikk jeg vite at jeg skulle få et kateter oppi livmora for å sette igang.. Noe mer veit jeg ikke... Derfor lurte jeg på om noen hadde peiling og kunne forklare litt.. ) Tror jeg fikk det svaret jeg lette etter av Labamie og et par andre.. ) Takker for det!
Labambie Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Var da mange krasse svar her.. Jeg later ikke som om jeg vet hva jeg prater om,bortsett fra at det var sånn de gjorde det på meg når jeg ble satt i gang... Aner jo ikke hva disse tablettene de putter oppi der heter eller noe som helst sånn.. Bare sa det som skjedde meg.. Og de kalte det et Foley-kateter.. Aldri hørt det blitt brukt om et kateter ellers.. Men ok.. Men Katrine,gled deg masse til å bli satt i gang,og å føde på Ahus og ikke minst ligge på barsel der!! De er utrolig flinke og kjempesnille.. Er fortsatt helt overveldet av behandlingen vi fikk der.. Masse lykke til! Stor klem
Guttemamma75 Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Et foleykateter er et "gammeldags" gulorange kateter som er laget av latex.. Ble brukt som urinkateter før, men nå har man gått over til blanke silikonkateter istedet (pga faren for latex allergi og fordi silikonkateterene kan sitte i lengre - opptil 3 mnd kontra 1 mnd med vanlig foleykateter..)
indigo76 Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Å indusere betyr å sette i gang... :-) (har altså ikke noe med selve metoden å gjøre)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå