Gå til innhold

noen her med stoffskifteproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lavt stoffskifte og lurer på om det er noen som vet om det er noe jeg skal følge med på? noen med erfaring med graviditet og lavt stoffskifte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, og mine verdier synker som stein så snart jeg blir gravid. Dvs at jeg må øke dosen jevnlig i løpet av svangerskapet. Det er smart å ta prøver så snart du vet at du er gravid, og så ca hver 4 uke for å følge med. Det er ikke bra for fosteret å ligge alt for lavt, fordi det visstnok kan hemme barnets vekst. Men det er jo ikke bra å ligge for høyt heller...

Jeg fungerer greit på litt lavere nivå enn vanlig, så jeg føler ikke behov for å ligge med FT4 på 20 som jeg vanligvis gjør. Min vanlige dose er 125 mikrogram, og jeg er nå oppe i 200 mikrogram og er 31 uker på vei. Håper å holde det der ut svangerskapet. Jeg var veldig kvalm og dårlig de første 4,5 mnd, men har vært i god form etter det. Stoffskiftet føles litt lavt, men jeg fungerer greit nok, om enn ikke optimalt på jobb... (har kontorjobb). Jeg var fullt sykemeldt en stund, og har vært 50% sykemeldt lenge nå. Blir nok 50% frem til permisjon.

Venninnen min som også er gravid og har lavt stoffskifte har ikke måttet justere opp dosen like mye som meg. Hun har kun skrudd opp dosen en gang (25 mikrogram?) og er 24 uker på vei.

Ønsker deg lykke til med graviditet og ditt lave stoffskifte! Det går nok fint hvis du følger litt godt med! :)

Skrevet

Måånestråle, det er nok mer enn lav fødselsvekt for lavt stoffskiftet kan forårsake... endel skader på barnet, i tillegg til fare for morkakeløsning. -ingen hyggelig lesning! Men det er sjeldent med skader hos mor som er skikkelig oppfulgt :-)

Har bare en subklinisk hyp... men skal også ta prøver hver 4 uke. Er bare i uke 12 nå og siste var prøvene ok så slapp å gjøre noe med dosen. Skal ta nye prøver om en uke. Men hvis vi passer på det skal alt vistnok gå bra. Leste et sted at vi også skal ha lege tilstede under fødsel pga dette med morkakeløsninga, men om dette praktiseres veit jeg ikke.

lykke til med graviditeten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...