Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har en datter på litt over 7 mnd. jeg lurer på når man begynner å si 'nei' til disse små. Hun har begynt å 'sutre' mellom hver matbit ved hvert måltid. Bør vi begynne allerde nå å si nei i en streng tone, eller er hun for liten enda til at dette er 'uakseptabel oppførsel' fra hennes side?

er førstegangsmor og vet ikke når de begynner å utvikle seg til å teste oss foreldre, er jo livredd for å være for sent ute og få en liten rakkerunge:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter. ingen som vet noe her,,,?

Skrevet

Synes jeg driver med oppdragelse hele tiden jeg. :P

Jenta mi er snart 8,5 mnd, og jeg har sagt nei mange ganger. Legger litt trykk på 'nei' liksom, når hun gjør noe hun helst ikke skal.

F.eks når hun strekker seg etter en duk som ligger på bordet så sier jeg nei med en spesiell tone. Eller om hun har tatt tak i duken. Da ser hun bare på meg, og så slipper hun taket. Har jo selvsagt dratt med seg duken og;) Men hun får somregel høre 'nei' når hun gjør dette.

Eller når hun strekker seg etter laderen til pc'n, for ledningene er jo fryktelig spennende.

Hun skjønner nok ikke hvorfor, men hun skjønner det at hun ikke skal røre når hun hører meg si 'nei' og ser uttrykket mitt. Selvfølgelig tester hun meg, men da blir jo bare nei gjentatt da:)

Skrevet

Jeg er ikke så veldig for å "oppdra" en på 7 mnd, det er jo en baby...

Og litt "sutring" er vel ikke akkurat noe jeg ville kalt for uakseptabel oppførsel fra en på 7 mnd.

Jeg er heller ikke noe fan av å være veldig streng og si masse nei,nei,nei til barn, det er etter min mening ikke noe de lærer av.

Det er mye bedre med avledninger og positive tilbake meldinger.

Kanskje ikke svaret du ville ha, men ett svar hvertfall :-)

Skrevet

Hei Arina & prinsesse Mina

Tusen takk for svar! Leste det høyt for samboer her, så da ble vi litt klokere begge to. Vi har nemlig lurt fælt på hvor mye de forstår og om det nettopp er for tidlig å 'innføre ordet nei'. men da vet vi at det er greit! Er vel sikkert bedre å begynne for tidlig enn for sent:-)

Skrevet

takker for svaret ditt også, Audacious Angel! Det er vel ingen klar fasit på slike ting, og hadde sikkert fått 10 ulike svar om jeg hadde spurt 10 'barnepsykologer' eller pedagoger også, så jeg setter pris på alle former for svar jeg:-)

Skrevet

Mener jeg har lest et sted at i 7-8 mnd alderen begynner de og forstå betydningen av ordet nei.

Vi har så smått begynt begynt og si nei etterfulgt av avledning med leker o.l, men prøver så godt det lar seg gjøre å rydde vekk ting vi ikke vil hun skal styre med. Det må jo være fryktelig frustrerende og slitsomt for en liten nyskjerrig baby å få høre nei hele tiden!

Forløpig bryr hun seg ikke når vi sier nei, men vi må nok til med litt mer bestemt stemme:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...