Gå til innhold

Jormor, lege, ultralyd..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 5 uker nå, og kjempe forvirret over alt man må sette seg inn i. Ble gravid første gang vi prøvde, sluttet på p-piller før siste mens og ble gravid bare ett par uker+ etter det.. så det kom nok litt fortere en forventet. Jeg lurer på hvordan man går frem, har vært hos legen, men fikk beskjed om å komme tilbake 22 feb,.. han undersøkte meg ikke i det heletatt, sa bare at hjemmetesten er like sikker som den de har, så gratulerer.. Er det vanlig? Når kontakter man jordmor, når skal man på ultralyd og hvor blir dette gjort? hos legen eller hosjordmor? el?

 

Hilsen Glad og forvirret 27 åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testet positivt i dag, og har legetime 14.2 (pga noe annet).

Ringte nettopp legekontoret for å høre spørre "hva gjør jeg nå" liksom.. :)

Fikk til svar at jeg kunne ta med urinprøve når jeg kommer, så skulle de dobbelsjekke det for meg. Blodprøve skulle ikke tas før ca. uke 12.

...mer enn det fikk jeg igrunn ikke vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er man hos lege eller jordmor i uke 9-10. Da har du med urinprøve. De fyller ut et skjema som du skal ha med deg under hele svangerskapet.På første sv,kontroll pleier det å bli tatt en GU. I uke 16-19 skal du på ultralyd på sykehuset. Det bestiller lege eller jordmor. Jeg anbefaler deg å gå til jordmor. De har bedre tid og mer erfaring på området enn en stresset overarbeidet lege...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er så fornøyd med fstlegen min, at jeg har tenkt å fortsette der. Her i Trondheim er det nesten venteliste hos jordmødrene og det vil da ta tid før man kommer inn der. Når du kommer til legen neste gang vil du nok bli tatt blodprøver av, målt, veid, levere urinprøve, fylle ut skjema for gravide og få litt info. Får med deg en bok også om hele prosessen, den er fin:)

Så vil legen din sende en henvisning ang UL, til sykehuset som du tilhører. Deretter vil nok ting gå av seg selv..

 

Det er jo helt opp til deg selv om du vil ta alle kontrolltimene til legen din, eller om du ønsker å gå til jordmor. Alt etter hva man ønsker. Men vil man til jordmor så er det opp til en selv å ta kontakt og bestille timer.

 

Dette går nok bra skal du se. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få d bekreftet...

så man går ikke til lege og sier man er gravid og så henviser han videre til jordmor hvis man sier man heller vil gå til det under svangerskapet?

 

Jeg vil gå til jordmor, men vet ikke om jeg må en tur innom legen min først. Og hvis det er ventetid her i svg vil jeg bestille time nå selv om jeg bare er 4+0:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde legetime denne uken. Og da fikk jeg litt informasjon om det, men at det var opp til meg å ta kontakt med jordmor hvis det var av interesse. Fikk med "svangerskapsomsorg"-heftet. og der på baksiden står kommunejordmødrene listet opp med telefonnummer og adresser.

Vet ikke om du har sett et slikt kort/hefte, men der står det i hvilke uker du skal til lege eller jordmor. Og 1.ktr er før uke 12 og det er til lege. Der vil det bli tatt GU, blodprøver og div.. 2.ktr er i uke 16 og da kan man velge å gå til jordmor. 3.ktr er i uke 18-19 og da er det Ultralyd:) 4.ktr er i uke 22 og foregår hos lege eller jordmor. osv osv...

Det er nok greit å få en time til legen hvis man lurer på mye. Jeg fikk i allefall mange svar der og mye god info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok:) hvor langt på vei er du?

Så redd for å ringe legen og så skal de bare si kom tilbake da og da...Kunne tenkt meg og fått registrert meg i systemet. Hører mange får ultralyd så seint og slikt...

 

Og så er jeg redd for å fornærme legen med å si at jeg heller vil gå til jordmor. Men han forstår vel d:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk gravid var jeg annehver hos legen/jm. 1 kontroll hos jm, 1 hos legen, 1 hos jm +++

 

1. gang gikk jeg til legen i uke 7. Da fylte vi kun ut skjema og fikk sendt i papir til sykehus for å få time til ul. ble bedt om å komme tilbake i uke 11 eller 12. Der ble det tatt symfysemål, blodprøve, veide meg og sjekket urinen. Fikk til og med alt høre hjertelyden :-)

 

Du skal alltid ha med deg urinprøve (viktig: morgenurin), både til legen og jm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, noe av dette ser jo nesten ut som at det er skrevet av meg.. Bortsett fra at den satt på første forsøk. Vi har prøvd en stund vi, men nå er jeg altså i oktobergjengen. Ellers er likheten slående.. Jeg er nemlig nøyaktig like forvirret som deg. Var hos legen på onsdag, og fikk bare ny time til å ta prøver, og gikk ut igjen like forvirret som da jeg kom.. Pussig nok har jeg også ny time den 22. februar.. :) Vi får nok bare høre på erfaringene fra de mer erfarne her inne, og gå til legen med godt mot, til tross for at vi faktisk ikke vet så mye om hva som skal foregå.. :) Lykke til..

 

Hilsen en annen glad og forvirret 27 åring.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...