Mammaen til Lillegutt+maijente Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Har en på 2,5 år, som nå sitter i et HTS BeSafe IziKid bakovervendt sete. Er veldig fornøyd med dette, men det kan kun brukes til 18 kg. Han veier nå 17,5, så vi må ha et nytt sete. Jeg vil ikke snu han enda, så håper noen har erfaring/tips til bakovervendt sete til 25 kg
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Hei Vi byttet fra samme sete til Britax two-way elite pga kollisjon og at han var ca.18kg. Det er ett enklere sete å montere enn IziKid/kombi, men det må støttes mot ryggen på setet foran. Det har også forankringseler i setet foran, men ikke noe støttebein. Setet har ok pris. Gutten vår fikk bedre plass til beina da vi byttet i tillegg sitter han lavere(ikke noen fordel da, men greit nok). Det er også lenge til han vil vokse ut av setet lengdemessig iallefall. Det er høyt i ryggen. Gutten vår er litt over 3år og bruker 104 i klær.
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Vi har kjøpt Acta Graco Cosmic Comfort og er kjempefornøyd. Går vel egentlig fra 9-25 kg tror jeg. Det kan brukes både forovervendt og bakovervendt, og er uten base. Han sitter høyt oppe og komfortabelt i det. Kostet 2500 i jula, men ligger vanligvis på 3000 tror jeg.
ApriIbaby Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Det setet kan vel bare brukes til 18 kg bakover`?
gullegget Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Jeg fikk beskjed for ett år siden at over 18 kg var det farlig med barnebelte, at man måtte gå over til voksen belte. Så vi kjøpte nytt sete da. Noen andre som har hørt det??
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Det jeg har fått med meg er at hvis man går over til _forovervendt bilstol_ etter at barnet er over en viss vekt (15 el 18 kg husker ikke helt) er det tryggest å bruke bilens belter og ikke de som er integrert. Dette for å unngå dobbelrykk. Ved bakovervendte bruk så kan man bruke 5punkt selen opp til barnet vokser ut av stolen(lengde el.vekt).
EnMamma Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Britax Multitech Britax Secura Britax Two Way Elite Jeg tror dette er det setene som har lengst brukstid, bakovervendt. Vet om barn helt opp til 120 cm som har sittet bakovervendt i TWE, tror faktisk Multitech er litt lenger i ryggen.
mammmamia ** Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Britax Secura eller Britax Multi-tech har kjempelange rygger og er supre i bilen! Barnet kommer høyt opp og sitter godt. Vi har Britax Two Way Elite og er kjempefornøyd, men storegutten min på 4,5 år sitter litt lavt i det, uten at han klager altså. Skulle jeg kjøpt sete på nytt hadde jeg nok gått for Multi-tech...:-)
mammmamia ** Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Cosmic kan kun brukes bakovervendt i baksetet til 18 kg, men om det står i passasjersetet foran kan det brukes bakovervendt til 25 kg, da det skal lenes til dashbordet og da tåler størrebelastning i en kollisjon :-)
mammmamia ** Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 gullegget - Det stemmer bare dersom barnet sitter fremovervendt. Det tryggeste er å sitte bakovervendt til man er min. 4 år, gjerne enda lenger også, og når man snur fremovervendt er det desidert best å bruke en beltestol, altså en som brukes bilens egne belter, eller "voksenbelte" som du kaller det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå