Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 mot laktose, kumelksproteiner? (er det forresten det samme?)
Solskinnsdag Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Vet de selger en spesiell NAN på apoteket, men vet ikke hva som er i den, du kan jo sjekke det opp. :-)
~Maja Mor~ Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Ja, det gjør det. Alt om dette vil du få greie på gjennom din lege hvis ditt barn er allergisk... Den er på resept....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Legene tror han er allergisk ja. Men ammer til vanlig, så får den vel ikke på resept da, når vi egentlig ikke trenger det? Man kan vel kjøpe den uten resept også?
Lene4021 Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Vi gir soyamelk til vaar ene tvilling da legene mener han kan vaere allergisk. Vi maa betale for utproevingen selv, men faar dette tilbake dersom han diagnostiseres med melkeallergi. Vi har faatt dette paa en hvit resept da det er lettere aa faa pengene tilbake naar det er foreskrevet av lege, dersom det er allergi vil vi faa det paa en blaa resept, men soyamelken kan kjoepes uten resept paa apoteket.
~Maja Mor~ Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Men det er vel bare en måte å finne ut av om barna er allergiske? Hvorfor ikke teste dem?
Solskinnsdag Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Har fått beskjed av legen og helsesøsteren at babyer under 1 år ikke kan bli sjekket for allergier, det er for tidlig.
Lene4021 Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 en faar ikke paalitelige resultater av blodproever naar de er saa smaa, derfor maa en teste ut og bruke elimineringsmetoden.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 Da må du bruke enten Prosobee (soyabasert) eller Nutramigen. Prosobee er billigst. De er ikke på resept, så du kan kjøpe dem som du vil. De er veldig dyre, men det merkes kanskje ikke så godt siden du ammer mest. Prosobee er billigst (synes å huske ca 150+ kroner for 3-4 liter), Nutramigen koster noe sånt som 250 kr pr liter tror jeg. Du må normalt spørre etter dem, de står sjelden fremme i hyllen. Nan HA1 (som du også får på apoteket) er kumelksbasert. Laktose er forøvrig melkesukker, så det er en annen type intoleranse enn melkeprotein-allergi.
¤ my precious ¤ Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 På apoteket får du kjøpt noe som heter Prosobee og noe som heter Nutramigen, begge er uten kumelk og laktose. Prosobee er basert på soya, hvilket barn faktisk kan bli allergiske imot. (Poden min ble det, så vi måtte over på Nutramigen). Prosobee koster ca 185 kr for 400 g.(prisen varierer litt fra apotek til apotek, faktisk). Smaker ikke så godt, så det er en tilvendinsperiode på den... Nutramigen koster ca 240 kr for 400 g. og smaker enda verre en Prosobee.... Begge fåes kjøpt uten respept :-)
~Maja Mor~ Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Så rart det var da, vi skal prikk teste babyen våres nå..... Det er det hudlegen som står for.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Takk for svar :-) så da skal vi holde oss unna NAN HA1? huff legen var så gammel og treig, he he.. skal dit imårra igjen, får spørre da.. HI
pappan til mia Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 samme har jeg fått beskjed om... de skal / kan ikke bli testet før de er ett år.. har noe med immunforsvaret å gjøre tror jeg...
novembermammatil3 Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Hei du!! Jeg har vært på sykehuset med min sønn i går.Han er 10 uker.Han tåler ikke nan eller collete har skreket siden julaften m kolikk.MEN igår fikk vi svar på prøver på sykehuset at han ikke tåler egg og melk.Så nå skal vi prøve en melkeerstating for hypoallergiske barn den heter neocate og får kjøpt på apoteket.men går du til din fast lege og får en hennvisning til barnelegen på sykehus,får du maten på blå resept.Vi har prøvd mange av erstatningene på apoteket men han reagerer på disse også men voldsom eksem. håperdette vill hjelpe oss,er bare såå sliten av all gråt og nattevåk!! Lykke til til deg!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Ja, det viktigste som skilller HA1 fra vanlig NAN er at melkeproteinene er mer spaltet enn i vanlig NAN, så den er lettere fordøyelig og mer egnet for de med magevondt, men den er fortsatt laget av kumelk. Det står på boksen at den ikke må brukes av kumelkallergikere. Ang Prosobee / Nutramigen og vond smak, så fikk vi vår datter til å spise Prosobee umiddelbart. (Hun var da vant til NAN og morsmelk om hverandre fra før.) Noen venner som måtte innføre Nutramigen (som smaker fryktelig) fikk beskjed om å ha i litt sukker i tilvenningsfasen og så trappe dette sakte ned når barnet hadde vendt seg til smaken, og det fungerte fint for dem, etterhvert elsket barnet Nutramigen
hiboso Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 Hei Poden vår,som nå er fem uker, bruker en mme som heter profylac. Den får du kjøpt på apoteket reseptfritt og den er basert på soya. Vi bruker den i tillegg til ammingen,fordi jeg har lite melk etter stafylokokkinfeksjon i brystene. Dessuten er han veldig disponert for allergi. Rikshospitalet bruker denne på barsel og det anser vi for veldig trygt. Lykke til i mme-jungelen
J`s mamma Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Hei.. Jeg har en allergisk barn mot melk og egg.. Første testen (blodprøve) slo bare egg ut, så jeg forlangte å få prikk test. Da slo melk og ut. Barnet mitt er under ett år. Men prøv ut og se om det blir bedre dersom du gir det annen melk. Kjøp feks prosobee eller Nutramigen på apoteket (ja, er dyrt, men du får pengene igjen om det hjelper)-. Prøv dette ut, blir barnet bedre, så be om en prikk test. Selv om ikke den slår ut, men du har opplevd at barnet er bedre på denne melken, så får du den uansett på blåresept. De på barneklinikken (I Bergen) er veldig flinke.. De hører på foreldrene selv om testene ikke slår ut.. Så stå på ditt.. Lykke til
Monica_og_Michael_Andrè Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 Hei! Min lille er laktoseintolerant pga en operasjon i tarmene da han var nyfødt. De fant ut det ved at han ikke la på seg ved vanlig morsmelk og hadde skikkelig diare. Etter det begynte vi med nutramigen og det har gått skikkelig bra. La på seg 30 g første døgnet etter vi gikk over;) Han likte nutramigen fra første stund, slapp heldigvis det med å tilsette sukker og slikt i melka. Nutramigen er ganske dyrt, 250 kr for en boks. Men heldigvis får vi det på blå resept når det er snakk om laktoseintoleranse. Skal begynne å venne han på å drikke vanlige melkeprodukter når han er ca året. Blir veldig spennende å se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå