mamman-t-småpian Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Min eldste datter på snart 4 har begynt å stotre og stamme veldig, og det blir bare verre syns jeg. Er det slik at man bare skal overse det og vente til det går over, eller skal man gjøre noe med det ? Er det noen som har erfaringer med dette ? Det har bare pågått i ca en uke....
pixelmamma til 2 fine gutta:) Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Hei. Jeg har en gutt på 3 år som "stammer/stotrer" litt. (Vet ikke om jeg kan kalle det stamming akkurat....) HAn kan godt si: æ vil æ vil æ vil æ vil æ vil...... å så det han skal si,om du skjønner hva jeg mener..Og likedan gjenta andre ting før han får sagt det han skal.. Det har bare blitt mer og mer i den siste tiden,men bhg sa det kunne være normalt,så vi skulle bare vente og se det ann. Skal på helsestasjonen i morgen likevel,så da skal jeg nevne det.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 har det samme med sønnen min på snart 4, det gar vært såm i lit over et år, noen ganger er det mye, andre ganger merker vi det nesten ikke. jeg tror det kommer av at språket hannes kom veldig fort, og plutselig sa det bare stopp. leg lar han bruke tiden til hjelp, og prøver å ikke stresse han, merker at det er mye værre hvist det er noe som "haster" for han å si. prøver av og til å snakke med han om det, og si at vi har god tid til å håre på hva han vil si, og at han ikke trenger å ha det så travelt når han skal si noe.
ariel78 Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Sønnen vår begnte og stamme veldig når han nærmet seg 3 år. Det er ganske vanlig i perioder når språket utvikler seg veldig fort, mange muskler som utvikler seg osv. Nå er det ca et halvt år siden det startet og stammingen er nesten gått over, i det fleste tilfeller gjør det visst det. Vi har snakket med en logoped og fikk endel råd om hva vi som foreldre kan gjøre, bla la han snakke ut, ikke stresse og fullfør ord eller stress det. Snakk veldig tydelig selv og gjenta det de sier osv. Hvis det fortsetter kan man få barnehagen til og henvise videre til logoped så kan man få hjelp og råd.
ennaH Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Det er forskjell på stotring og stamming. Småbarnsstotring går som regel over av seg selv. Stamming kan de trenge hjelp til å bli kvitt. Sønnen min har nå stotra i nesten en måned, men stamma i to uker. Vi kontaktet PPT-kontoret i vår kommune i går, og de sa det var bra at vi tok kontakt tidlig for å få hjelp mot stamming. Det eksempelet noen ga over her, med æ vil, æ vil, æ vil, æ vil, er stotring. Men når sønnen min sier li-li-li-li-li-li-litt, eller senn-nn-nn-nn-nn-nn-nnep (altså at det er bokstavlyden som henger igjen), da er det stamming. Søk på stotring og stamming på google, så kan du lese om forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå