Gå til innhold

Melkeintoleranse - noen gode oppskrifter som dere vet fungerer?

machris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nettopp fått beskjed om å kutte ut melk i kosten til barna mine. Dette er stort sett greit, da vi har levd på laktosefri kost i noen år. Datteren min skal heller ikke ha egg. Men de er som nesten alle andre barn glade i pannekaker, men får det ikke til... Har prøvd med bakepulver, litt tykkere konsistens uten annet enn havre/rismelk, salt, mel og litt grovmel - samt med eggerstatning... Alle mine forsøk så langt har vært litt rare i konsistens og tunge, men de blir jo spist...

Alt er av interesse... Greit å høre fra andre med lignende problemer.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår får også vondt i magen av melk, så vi har gått over til laktosered. melk.

Når det gjelder pannekaker og vafler har vi rett og slett gått over på de ferdigblandingene du får kjøpt i butikken i pose, de reagerer hun ikke på!

Hun reagerer heller ikke på Fjordland sin ferdiggrøt:-)

Og så mye enklere å lager:-)

Skrevet

Usikker på hvordan det er med eggallergi da, det kan jeg ikke si noe på - men både jeg og mannen min unngår laktose.

Så vi lager havregrøt med havregryn og havremelk (det jeg syns smaker best)

Pannekaker blir laget med soyamelk, egg, mel, bakepulver og salt

Vafler blir laget etter vanlig oppskrift bare med soyamelk istedet for vanlig melk

Risgrynsgrøt lager vi med soyamelk. Hadde testkveld hvor vi laga grøt av både soyamelk, rismelk og havremelk, og soyamelka vant for vår del.

Som sagt, usikker på hvordan dette blir med eggeallergi, men det var nå mine erfaringer :)

Skrevet

Tusen takk for innspillene. Vi har levd uten laktose i halve familien i to år, men har nå fått beskjed om at ungene ikke skal ha melkeprotein heller. Prøver å få til vafler og pannekaker fra bunnen av, men får det ikke helt til. Skal sjekke ferdigproduktene litt nøyere og se hva de inneholder... Ellers gjør vel øvelse mester -er det ikke det de sier?

• 1 måned senere...
Skrevet

Gå på biblioteket og spør om hjelp, det finnes flere bøker om allergi og intoleranse som også inneholder oppskrifter.

Gjest amandine
Skrevet

www.allergikokken.no er til god hjelp! Eller sjekk NAAF sine hjemmesider. Vi klarer oss uten egg uten problemer. Har god vaffeloppskrift uten egg som sikkert kan lages med havremelk. Er på jobb nå, men kan finne den når jeg kommer hjem hvis du vil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...