Gå til innhold

Hvordan forberede jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nå deltakere på PRIDE-kurs og føler for å planlegge fremtiden så godt vi kan i forhold til det som kommer etterpå.

Det vi lurer på da er hvordan vi bør gjøre det i forhold til jobben;

- hvor raskt kan man ta permisjon på jobben? Det kan jo skje en rask plassering med bare noen dager forberedelse.. Hvordan går dette til med jobben?

- når bør jobben eventuelt inkluderes? Bør de forberedes før man egentlig er godkjent som fosterforeldre?

Er det eller noe man spesielt bør tenke på i den prosessen vi nå er i?

Alle tips mottas med takk! :o)

Det er så greit å få tilbakemeldinger fra de som har gjennomgått samme prosess da man ikke alltid får alle svarene man behøver gjennom alle de bøkene jeg leser for tiden. :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Så spørsmålet ditt på ønskebarn også, men svarer deg her)

Vi er midt i prosessen så jeg er kanskje ikke den rette til å svare, men kan fortelle om hva vi har opplevd så langt.

Ang. permisjon fra jobben: Alle arbeidsplasser har egne retningslinjer over hvor mangge uker før permisjon en må søke. Jeg arbeider i kommunen og her er det 6 ukers frist. Vi fikk vite for 3 uker siden at vi var aktuelle for et barn og jeg gikk til sjefen samme dag vi fikk beskjeden. Jeg forklarte situasjonen og spurte hvordan vi kunne ordne dette. Det endte med at jeg søkte om permisjon (med forbehold) fra en tilfeldig valgt dato (rundt den tiden vi regner med barnet flytter inn).

Vi er i en slik situasjon at når avgjørelsen kommer fra nemda vil barnet bli hentet og komme rett til oss med en gang. Derfor er det for sent å søke om permisjon fra den dagen vi vet noe, jeg kan liksom ikke gå på dagen. Slik vi har gjort det så vil den første uken med permisjon bli omgjort til ferie hvis det ikke skjer en overtakelse av barnet. Arbeidsplassen må jo leie inn folk og det blir for kort tid å gi beskjed samme dag at jeg ikke kommer.

Jeg vil tro de fleste arbeidsplasser ønsker informasjon så tidlig som mulig, er viktig å forklare situasjonen...da er det større sjanse for at de forstår dilemmaet.

Min arbeidsgiver var klar over at vi gikk på pride kurs og at det en gang antakeligvis ville flytte inn et barn til oss og jeg ville ha behov for permisjon. Jeg mener det er viktig med åpenhet og god komunikasjon med arbeidsgiver, på den måten er det ofte lettere å få gjennom ting som permisjon på kort varsel.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg eventuelt får permisjon fra barnevernet, men har søkt om 3mnd og vil søke om forlengelse når vi vet mer.

Vi vil få vite avgjørelsen innen 2 uker så nå nærmer vi oss. Er en utrolig spennende prosess. Det er ganske travelt med mye møter o.l. og jeg regner med det blir enda mer når ev. barnet flytter inn.

Et lite tips: Etter pridekurset så går en å venter og venter på telefonen om at et barn trenger et nytt hjem. Alle jeg har pratet med og inkludert meg selv så må jeg bare si at det skjer når du minst venter det. Alt blir plutselig snudd på hodet, ferier blir avlyst, oppussing blir utsatt, ny jobb får vente osv....

Jeg må bare si at det uansett er den beste telefonen jeg noengang har fått. Det var en bedre følelse enn å få positivt resultat på egen graviditetstest for mange år siden ;-)

Vi gleder oss utrolig mye og ting begynner å komme på plass, tenkt at vi skal snart bli en familie med et lite barn til. Det er mye som virrer rundt i hodet, men alt i alt er det mye glede over at et barn snart skal få det bedre.

Hvis du lurer på noe mer så send gjerne en p.m eller spør her inne :-)

Jeg kommer til å skrive oppdatering når/hvis overføringen av barnet skjer.

Lykke til videre i prosessen!

Skrevet

Du er forpliktet til å melde fra om permisjon på inntil tolv måneder senest fire uker før permisjonens start. Dette reguleres i arbeidsmiljøloven, og om det skal være snakk om individuelle variasjoner hos arbeidsgivere må disse være slik at fristen blir kortere - ikke lengre, det er ulovlig.

Skrevet

Hei! Jeg sa til arbeidsplassen så fort jeg skjønte at vi ville bli godkjente som fosterforeldre. Dette kan skje fort, og de fleste arbeidsplasser gjør jo alt for å hjelpe deg i en slik situasjon. Eller, de bør jo i hvertfall gjøre det! Sa i fra for ca 2 uker siden, og i dag fikk jeg beskjed om at vikar var på plass. Fosterbarnet vårt kommer til oss i vinterferien, så det blir veldig spenende:-)

Skrevet

Åh, det er så spennende å lese om flere som er i samme situasjon...

Tusen takk for svarene dere har gitt, de hjelper veldig i dette tankekaoset som finnes i hodet for tiden... :o)

Vi har et åpent forhold til arbeidsgivere da de allerede vet at vi er begynt på kurs og hva som kan bli "konsekvensen" av det.

Får snakke med fosterhjemstjenesten også om hvilke tanker de har fremover... De vet jo litt om noen eventuelle plasseringer fremover samt hvor stort behov det har vært den siste tiden...

Med fare for å gjenta meg selv så sier jeg; dette er en spennende prosess :o)

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...