Englemamma08-spire12-10 Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 var hos legen da jeg var 8+3 men da var det ingen som hadde tenkt på at jeg måtte ha en dobeltime til 1 kontroll (men fikk svar på masse spm og fikk litt brosyrer å sånt) nå skal jeg til kontroll neste gang sambo kommer hjem som blir uke 12+4 men syns på en måte at det er litt seint, men er det egentlig noe forskjell?? kan de høre hjertelyd på kontrollen da??
tigergutt<3 Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 hvis dette er ditt første svangerskap så er det vel kanskje litt sent, men det er ikke for sent. Det som er viktig er jo at du passer på at du tar de vitaminer som blir anbefalt. Det legen sjekker på de tidlige kontrollene er jo blodtrykk, blodprosent og av og til sukker i urinen. Så er det jo vekt kontroll for å se hva som skjer fra start til stopp.
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2008 har målt vekt selv siden jeg hviste at det om til og bli sen 1 kontroll :-) og tar nå grvidvitaminer, omega 3, og c-vitamin + folat selvfølgelig.. :-)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Ja legen kan lytte etter hjertelyde, men det kan hende dere ikke hører den. I mitt første svangerskap var første kontroll i uke 12. Nå sa legen min at første kontroll skal være i uke 10. Hvis du tar det tillskuddet som heter gravid, så skal du ikke ta noe annet ved siden av, annet enn omega 3 uten A og D vitamin (hvis det er nok A og D vit. i tillskuddet.) De sa det på apoteket til meg at jeg måtte ikke ta noe ved siden av. Å få for mye vitaminer er heller ikke bra. Les bakpå pakka så ser du det står der og, hvis det er det du tar da
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Folat/folsyre er også i det tilskuddet
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2008 ja, vet det er folat i tilskuddet, c vitaminer klarer du uansett ikke ta for mye av i og med at det er vannløselige vitaminer som kroppen skyller ut det du eventuelt tar for mye (står i pakningsvedlegge, og de sa d på apoteket) det eneste jeg lurer på nå er hvor lenge jeg skal ta disse vitaminene?? hele svangerskapet?? for på detn tilskuddspakken gravid så står det 1.trimester, jeg blir fri når jeg er 11+1 kan jeg da kjøpe andre vitaminer eller kan eg ta disse gravid vitaminene et stykke ut i 2. trimester også??
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Min kontroll blir også over uke 12, kanskje tilogmed uke 13. Synes det er seint, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Fødeplass søker jeg selv og vitaminer tar jeg. Så får jeg heller skrive ned alle spm jeg har og fritte legen ut når jeg kommer til ham
eple3 Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Pga jeg er gravid etter ivf med noen komplikasjoner i form av blødninger, har jeg vært på 2 tidliger UL'er, men hadde ikke den ordinær kontrollen før i uke 12, med utfylling av svangerskapsjournal osv. Det skjer jo egentlig ikke så mye på første kontrollen - blodprøver som skal taes selvfølgelig, måling av BT som gjerne er helt uforandret så tidlig, og det er litt for tidlig å høre hjerteaktivitet i uke 12 - mange som av prinsipp ikke ønsker å prøve å lete etter dette pga mange man ikke finner det hos - noe som skaper unødvendig bekymring. Ved mitt forrige svangerskap, bestilte jeg selv tidlig kontroll i uke 9 hos jordmor - følte informasjon jeg fikk av henne var nyttig såpass tidlig, såsom kosthold og generell info da det var min første gang, og helt "grønn" på alt. Jordmor har mye bedre tid enn lege til slikt - kanskje du kan få ordnet time til JM tidligere?
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2008 føler egentlig ikke at jeg har behov for det.. kunne fått time tidligere men da hadde jeg ikke fått min fastlege (pga at han var borte) og sambo hadde ikke fått værtmed siden han er på jobb frem til da.. så syns egentlig det var helt greit.. var jo hos legen i uke 8 og fikk litt info ang kosthold, trening og sånn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå