Gå til innhold

Han slår i barnehagen ! Tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag sa en ansatt i bhg til sønnen min ( 2 1/ 2 år)at han har vært vrang og slått andre unger . Jeg spurte om han hadde gjort det før . Da sa hun at det skjedd innimellom ,men det var visst ekstra mye i dag .

De hender at han slår hjemme også , spes. hvis han er trøtt og sturtete . Vi har alltid "straffet" han når han gjør det - Sier at han ikke har lov , hvis han fortsetter må han sitte på rommet sitt i 2 minutter.

I bhg. hadde de også sagt at han ikke får lov og tatt han vekk fra de andre .

Det virker som han forstår at han gjør noe gale , for han snakker mye om det etterpå - og sier at han ikke skal slå , men være god ..osv.

Som sagt , det skjer ikke ofte - men allikevel ...noen som har opplevd det samme ? tips ?? Følte meg helt dårlig da hun i bhg. fortalte det i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt som er noen måneder eldre enn din. Vi hadde det samme problemet, bare ikke slåing, men biting, noe som jeg synes er enda verre. Jeg synes som deg, at det var helt pyton når det stod på.

Det var en periode som gikk over, vi var konsekvent med han, og de i barnehagen var kjempeflinke, følgte godt med, og stoppet han når de så at det kunne skje. Han har gitt seg helt med dette nå.

Nå er det andre som biter/slår. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at dette skjer i faser.

Fortsett med å være konsekvente og sett grenser.

Vi brukte mye tid på å trøste den som var "offeret", ga den mye oppmerksomhet, mens han fikk et klart NEI, og ingen oppmerksomhet.

Har ellers også brukt mye tid på å snakke om det å være lei seg, være glad.

Så hvis han hører noen gråte nå, så er det "stakkars, baby lei seg".

Ønsker deg lykke til, snakk og samarbeid med de i barnehagen, så skal du se at dette er en fase som går over.

Kanskje han har noe som plager han. Her var språket dårlig.

Skrevet

Når så små barn slår eller klyper, er det fordi de ikke trives eller er slitne og trøtte. Burde vel gå greit å gjøre noe med akkurat det?

Skrevet

Jeg synes slettes ikke at det er så enkelt alltid.

Jeg har en toåring som slår av og til han også, og jeg synes det er vanskelig å takle dette på beset mulig måte. EN ting var om han slo for å få en leke, få oppmerksomhet eller noe slikt, det syns jeg ikke er vanskelig å ta.

"Problemet" for min del er at min sønn gjerne slår når han ikke blir hørt av andre barn. I lek f.eks: de leker på lekekjøkkenet, junior og vennene "koker grøt" på ovnen. Junior har en visp og visper i kaserollen, men andre forstyrrer, vil ha vispen, vil ha kaserollen prøver å ta ting osv. Junior viser da gjerne andre ting de kan få i stedet, sier nei, snur seg bort - men når dette fremdeles ikke hjelper hender det at han slår.

Mitt dilemma er følgende:

-Det er galt å slå, uansett. Det er IKKE greit. Det må kommuniseres klinkende klart.

-Det er lov å markere grenser og når disse tråkkes over av andre. Dette er også viktig for meg å understreke. Når han sier nei skal de andre høre på det.

-Jeg vil rose at han prøver å gi andre barn alternativer til de lekene han er opptatt med, han foreslår andre ting for dem.

Problemet er at jeg ikke kan gjøre alt på en gang uten at det blir forvirrende for ham. Selvfølgelig prøver jeg å være i situasjonen og klare opp før det går så langt at han slår, men det er nå ikke engang alltid jeg klarer det. Hittil trøster jeg "offeret" mens junior får et klart "Nei, det er IKKE greit å slå andre".

Jeg prøver å snakke om at det er greit å si nei og at da må andre høre og slikt med junior etter en stund, men det er ikke lett å vite hva han er i stand til å forstå av dette enda. Han er jo tross alt en toåring...

Huff, ble visst bare litt tømming av tanker dette, poenget var vel at det ikke er å bare sørge for at ungen ikke er trøtt eller trives der barnet er. Junior trives som plommen i egget, men frustrasjoner er nå en gang en del av livet. Og da er en toåring ofte raskt ute med handa :-)

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at det er når de ikke trives. Vil heller si det er en fase i livet der de løser alt med å slå. Tror det har mye med språk å gjøre, og det å lære seg andre metoder for å få det man vil når man leker med andre. Min sønn slo også en del, men det gikk bare over av seg selv etter noen mnd. Tror det har med modning å gjøre. Nå kan han foreslå at de skal bytte leker, i stedet for å bare dra dem ut av hendene på andre og slå etc. Kan også uttrykke seg mer hvis han er frustrert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...