Gå til innhold

noen som nylig har bygget hus her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til å begynne å bygge drømmehuset til våren. Så nå må vi begynne siste del av planleggingen.

Men vi har jo ingen erfaring med dette og jeg lurer på om det finnes en sånn steg for steg kalender for husbygging, slik som det gjør når du skal planlegge bryllup.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det aner jeg ingenting om, men det jeg VET er at dere må få ALT SKRIFTLIG pga det blir stadig noe krøll med avtaler osv. Ikke ta noe for god fisk!

lykke til med byggingen

Skrevet

vi skal lage gode avtaler ja. Det var snekkeren også veldig interesert i så han har sikkert noen avtaler han pleier å bruke med mulighet for endringer slik som vi ønsker.

Vi fikk beskjed om at jo flinkere vi var til å ha alt klart før byggestart jo renere og mest korrekt pris ble det. Så nå må vi begynne å velge dører, vinduer, gulv og masse masse andre ting.

Skrevet

Jeg har ett tips til dere. skal dere ha sprosser på vinduene, velg ferdigmalte. Det gjorde ikke vi, og det er noe herk å holde på å male de........Velg gjerne hvite karmer osv. innvendig også. Vi må snart gjøre noe med våre, som er trehvite...

Skrevet

Det rådet eller infoen jeg sitter inne med er: ting tar tid. Nå i disse tider, må dere rekne med å vente på materialer, dører osv. og det blir alltid dyrere enn det dere har kalkulert. Tenk over alt fra hvor dere vil ha stikkontakter til lysbrytere osv. Slike små bagateller kan bli en skikkelig irritasjonsbombe senere....

Skrevet

Holder akkurat på med siste innspurt i huset vårt, flytter inn om ca 1 uke. Kunne godt hatt bruk for en trinn for trinn kalender ja, men har ikke sett det. Uff vanskelig å gi tips, det er så enormt mye å velge og som må bestemmes. Men det er jo knallkjekt da. Det som jeg oppdaga var at det som jeg fant i div blader og som var fint kosta mye. Ikke minst er det vanskelig å få folk til ulike jobber, så om dere skal ha maler, fliselegger e.l. så er det opptil 1 års ventetid. Lurt å være ute i god tid. Vi har valgt å koste på oss skikkelige ferdigmalte vinduer f.eks. men heller tatt billigere varianter på kjøkken, bad, gulv o.l. som lettere kan skiftes etter hvert. Sparer mye på å gjøre endel selv, spes på å montere kjøkken selv, male og det å holde det ryddig for snekkeren. Andre ting?

Skrevet

Enig med dolly29, det blir alltid dyrere enn man tror. Små bagateller koster mye til sammen... Ellers vil jeg råde dere til å få alt av elektrisk arbeid og alt som har med rør/kloakk å gjøre, gjort skikkelig når dere først er i gang. Det lønner seg ikke å klatte med sånt. Gjør det grundig.

Ellers....tenk praktisk når det gjelder romløsninger osv. Var vel egentlig ikke svar på spørsmålet ditt, men lykke til uansett:)

Skrevet

Få alt skriftelig. Rørlegger og elektriker må dere ha fagfolk til, skjer det ulykker i huset hvis dere gjør det selv blir det ikke forsikret. Viktig å få anbud på forskjellige handverkere, ikke sikkert det blir billigere gjennom snekkerfirmaet hvis dere skal ha firma til å bygge. Enda ting kommer skriftelig kan handverkerene komme med at ting blir dyrere enn de hadde ventet. Prisene går opp nå og det er dyrt å bygge. Kan komme uforutsette utgifter, vær obs på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...