Gå til innhold

Drikker dere kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet helt lysta på kaffe de første 12 ukene da jeg var gravid, men nå har jeg fått smaken tilbake. Tar meg gjerne 2-3 kopper på en formiddag.

Men er det skadelig? Evt hva kan skje? Drikker du kaffe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror d går greit å drikke kaffe så lenge du ikke drikker ti kopper om dagen..eg tar meg en kopp el to av og til...

Skrevet

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å kutte kaffen. Jeg unner meg 1-2 kopper om dagen + et par kopper te om dagen. Har lurt på det samme.

Skrevet

Man kan vel drikke 1-2 kopper eller hva det er det står.. Mye koffein øker vel faren for spontanabort, men jeg vet ikke hvordan dette er senere i svangerskapet, når man er forbi de 12 magiske ukene.

Selv har jeg kuttet kaffen helt.

Skrevet

Ja jeg drikker kaffe.. noen ganger drikker jeg 1 kopp om dagen, noen ganger 0 kopper om dagen og andre dager 5 kopper om dagen... varierer litt....

Skrevet

Kaffe øker ikke bare fare for spontanabort, men også det å få hyperaktive bare. Jeg drikker så og si ikke kaffe, max 1 kopp til dagen!

Skrevet

Jeg drikker kanskje en kopp kaffe i uken hvis jeg er på besøk el, og tar en liten kopp te av og til. Ellers har jeg kuttet ut kaffe og te med koffein.

I matportalen står det:

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Jordmoren min nevnte også at nyere studier viser at det kan være en sammenheng mellom ADHD og inntak av mye koffein i svangerskapet. Hjernen til babyen er under utvikling og sårbar for slik overstimulering mye koffein kan gi. Moderat forbruk trengte visst ikke være så farlig. Men nå vet ikke jeg hva de mener med moderate mengder, da.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Nei, men så har jeg aldri likt kaffe heller da :-)

Så lenge man ikke drikker for mye kaffe er det ikke noe i veien for å ta seg en kopp eller 2.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde det sånn som deg, ikke noe lyst på kaffe de første ukene, men nå kan jeg godt drikke 2 kopper på en dag. 1-2 kopper sier man ikke er skadelig på noen måte for barnet. Jeg passer på selv å ikke overstige den grensen. Er nok blitt avhengig av morgenkoppen min igjen, må si det er litt deilig før jobben kaller:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...