Gjest Gul stjerne Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Halvannen måned etter at gutten min ble født snakket jeg med legen min om at jeg følte meg sliten og hadde vondt i hender, under føttene og generelt muskelsmerter. Prøvene viste at jeg hadde lave jernverdier, tallet mitt var 11, mens det skal ligge mellom 15 og 200. I i tre måneder har jeg tatt jerntilskudd uten at det har hjulpet. Under legebesøket i dag antyder legen at mine jernlager ikke er faretruende lave, og at det alene ikke kan forklare hvorfor jeg føler meg så utmattet noen dager. Hun antyder at plagene mine kan være forårsaket av en depresjon, selv om jeg forteller at jeg ikke føler meg deprimert, men tar likevel nye prøver. Har noen av dere slitt med jernmangel og har erfaringer dere kan dele med meg? Og hvordan løste dere det? Kan jeg bli helt utslitt av å mangle jern, eller kan jeg faktisk være deprtmert, slik som legen antyder? Setter veldig pris på svar.
Caelyn Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Vet ikke helt i ditt tilfelle. Men jeg har jernlager på 8 og er helt skutt! Optimalt jernlager verdier er i følge legen min rundt 30, men minimum 15. Jeg er også sliten, deppa og ute av form. Jeg venter på å se om jerntablettene virker før jeg begynner å tenke mer på depresjon.
9nah Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Hei tenkte jeg skulle dele mine erfaringer. kanskje du har noe av det samme? Jeg har en datter på 7 mnd og da hun var rundt 3 mnd opplevde jeg det samme som deg. ble litt nede i humøret og var slappere enn ellers. er vant til å trene mye, men orket ikke det lenger heller. jeg fikk plutselig ikke på meg ringene mine lenger, hadde hovnet opp og hadde vondt i noen fingre, og veldig vondt i knærne. legen min oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte. hadde også lave jernverdier, men jeg kunne ikke ta jerntilskudd fordi dette kan forverre leddsmerter. jeg har i etterkant vært til utredning (røntken, mr) for revmatiske lidelser( blodprøvene viste negativt, men jeg har leddgikt i fam. så hun ville dobbeltsjekke), men heldigvis har de ikke funnet noe. men altså; lavt stoffskifte kan gi leddsmerter og gjøre en nedstemt. nå går jeg på medisiner (levaxin) og dette har hjulpet masse. ringene kom på plass igjen etter en måneds tid og humøret mitt og treningslysten er tilbake! kan jo være verdt å nevne for legen din å ta noen stoffskifteprøver. er 'ganske vanlig' å kunne få problemer med stoffskifte etter gjennomgått svangerskap visst! lykke til!!
Caelyn Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Kan nevne at jeg i tillegg hadde D-vitamin mangel og har diagnosen Fibromyalgi.
engajente Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 her har jeg de siste mnd bare manglet energi og det viste seg å være folat mangel.
Gjest Gul stjerne Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 takk for svar! jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, 9nah. Jeg fikk også hovne fingre og ringene passet ikke lengere. Skal til legen og ta prøver i morgen, og skal sørge for at også stoffskiftet undersøkes. Jeg føler meg virkelig ikke deprimert, og tror noe annet må være grunn til at jeg føler meg så utslitt.
annie-77 Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Hei. Og be legen sjekke b-vitamin, B12 er det så mange kvinner som mangler. (kan ofte være lavt ved jernmangel sa min lege). Håper du finner en løsning så du raskt føler deg litt ovenpå igjen!
selma07 og engel Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 En kamerat av meg fikk først diagnose depresjon, før det ble avdekket at han manglet b-12.. så verdt å sjekke det. Kan vist gi sånne symptomer som du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 jeg har hatt mangel av B12. da var jeg virkelig sliten. orket ingen ting og ble litt deprimert. så je ville nok ha spurt legen om han/hun kunne sjekket dette. du kan jo si at du vil sjekke alle vitaminer ol samtidig. kjedelig å fly til legen hele tiden å ta prøver. har hørt at det hender at de som får behandling for deprisjoner og lignende, er egentlig problemet B12 mangel.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er også lav på jern - til og fra. Det normale for meg er rundt 13. Har aldri forbundet det med å være deprimert, men heller med generelt veldig lavt energinivå og trøtthet og slitenhet. Utmattet, som du skriver, HI. Jeg kjenner det på meg når jernlagerne mine blir for lave. Det som fungerer bedre for meg enn å ta jern, er faktisk å ta magnesium. Det er et mineral som virker positivt på mye, men bla gjøre blodsukker om til energi og er visstnok også gunstig ved depresjon. Anbefales ammende. Vi som ammer tapper kroppene våre for veldig mye væske i løpet av dagen, og det må kroppen jobbe med å erstatte - det krever masse energi av oss! Det er faktisk ikke så rart at vi blir utslitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå