Gå til innhold

begynner blodet å komme i store mengder umiddelbart etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper å føde i badekar, så fort ungen komme rut renner det med en gang alt blodet som de som har født før sier det gjør?altså mens jeg er på vei ut av badekaret så renner blodet nedover beina og lager den løypa fra karet til senga?ofte må man sy også, hvordan stopper de alt blodet da mens de syr?kom plutselig på at det begynner vel ikke å blø før morkaka kommer og den kommer noen min etterpå...hvis jeg føder i karet, må jeg legge meg i senga og skreve og bare presse på til kaka kommer da eller?utrolig hvor mye man lurer på altså, så kjekt å spørre dere inni her hvordan ting er ...når det er så mange som har født før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt jeg! Etter å ha lest det du har skrevet så lurer jeg på det samme=) er førstegangs så har liksom ikkje peiling på noe!

Skrevet

Du kan begyne å blø under riene også. Og det kommer en del blod rett før og når ungen kommer. Det tar en liten stund før morkaken løsner og da sier jordmor i fra når du skal presse den ut. Ikke ondt å presse ut morkaken.

Skrevet

Det varierer veldig hvor mye man blør under en fødsel.

Jeg har født 2 ganger og blødde ikke noe før babyen kom. Den kom med litt blod og mye fostervann. Så blør man gjerne litt inntil morkaken løsner helt og kommer ut. Da blir det gjerne mye blod. Det dannes jo et åpent sår der som morkaka løsner. Jeg mista henholdsvis 6 dl og 4 dl blod ved mine fødsler. Dette fra morkaka var ute og til jeg ble sjekket ca 1 time senere.

Vanskelig å si hvordan du vil oppleve blødning under fødsel, men jeg regner med at du blir flyttet fra karet og over i eg seng når morkaka kommer ut. Tror det tok ca 10 minutter jeg, fra barnet var født til morkaka kom. Men jordmor styrer dette litt også, med å klemme på magen for å få morkaka i bevegelse.

Tror ikke du skal bekymre deg for at det skal bli plagsomt med blod under fødselen, uansett tror jeg du bryr deg katten der og da.

Lykke til. Høres fint ut å føde i vann, men det har dessverre ikke mitt sykehus tilbud om.

Skrevet

Jeg har blødd mye etter alle mine fødsler, men ikke før etter en stund. Det har liksom samla seg opp i livmora (ikke noe bra...) Det har selvsagt kommet en del sammen med morkaka, men ikke mer en normalt, og det er ikke så himla mye har jeg inntrykk av.

Jeg fødte i badekar med nr. 2. Da la de småen på brystet mitt oppe i karet og pakket oss inn i handklær. Så venta de til morkaka kom, dusjet meg og jeg fikk på bind. Det er den minst sølete fødselen av dem alle!!!

Vannfødsel er helt fantastisk. Jeg hadde selvsagt håpet på det denne gangen og, men fordi en får litt mindre hjelp av tyngdekraften når en ligger i vannet + at det er litt mer keitete for jormor å hjelpe deg å ha beina godt nok fra hverandre, måtte jeg "på land" på de siste 4 riene. Jeg hadde ikke nok krefter til å klare meg uten tyngdekrefter!

Bare vær litt innstilt på at de er litt "strenge" på at alt skal funke optimalt før de forløser i vann - så slipper du å bli kjempe skuffa hvis du må opp :-)

Skrevet

Nei, blodet kommer ikke i store mengder umiddelbart. Jeg har født i vann og det opplevde jeg som en veldig ren fødsel faktisk. Jeg husker at jeg var overrasket over hvor ok vannet så ut i badekar da jeg gikk ut. For oss ble det sånn - siste vonde vonde rier i badekar, kom inn i badekar ca 45 minutter før babyen var ute. Fikk babyn på magen med en gang og de ga et stort håndkle over oss. Men det ble fort vått og jeg selv opplevde at det ble kjølig i badekaret. Da gikk mannen min ut fra badekar, han var ikke heeelt inni den altså, men satt på kanten og hadde føtter i vannet:) Anyway han gikk ut og i sengen og tok babyen på magen sin. Da fødte jeg placenta, husker ikke helt om jeg sto eller satt i badekar da placenta kom, men rett etter at den hadde kommet stjeg opp, dusjet litt der og da, fikk på meg litt klær + bind og gikk til sengs og var der sammen med mann og barn. Det var kjempekoselig!

Det er ikke normalt å miste mye blod under fødsel, alt det som har bygget seg opp i livmor begynner å løsne og komme ut etterpå, sånn at man blør etter fødsel. Litt kommer det jo naturligvis, men det er ikke mye altså. Jeg var så heldig og revnet ikke kan tenke meg at det hele blir mer komplisert i badekar hvis man revner, da mister man jo mer lod også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...