Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert andre måter å finne ut av dette på, men jeg spør ekspertene mine her inne=)

Når bør jeg starte hele prosessen med NAV?

Vil jo ha alt sånt klart også før babyen kommer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes å ha lest et sted at det var greit å gjøre etter uke 26 (nav ville ikke ha det før..?!), men ikke helt sikker!

Skrevet

Når jeg var der sa de at de måtte ha skjemaet senest en mnd før termin.

Skrevet

Prosess? Skjema??? Hjelp! Jeg skjønner ikke hva dere snakker om engang. Ang. fødselsperm???

Skrevet

enig med sist nevnte tale.. =/ jeg sier bare HÆ?? hva snakker dere om? =/

Skrevet

NAV skal ha et skjema ang. permisjon og utbetaling av foreldrepenger. Der skal det stå når du skal ut i permisjon, hvor mye far skal ha, når permisjonen avsluttes osv. Dette skjemaet finner du på NAV sine nettsider.

I tillegg krever mange arbeidsgiver en egen permisjonssøknad. Hos oss ville rektor ha den ca 3 mnd før permisjonsstart slik at han kunne planlegget året framover (utlysninger, vikarer etc.). I den forbindelse ringte jeg NAV og spurte om ting jeg lurte på i NAV sitt skjema. Jeg fikk da beskjed om at de ikke ville behandle søknaden før tidligst en mnd før permisjonsstart. Jeg skal begynne på permisjonen i midten av april, så det holdt at jeg sendte den inn i begynnelsen av mars. Det tidligste de ville ha den var i slutten av februar.

Skrevet

Men man burde kanskje høre med nav, hva man kan søke på, å slike ting også.. For eksempel for de som blir alene foreldre osv.. Mange som ikke har peiling på noe slikt.

Skrevet

Det sprøs litt på hvordan situasjon du er i. Men i uke 26 bør man ha det mestemed papirer klart. Man bør bestille time til en saksbehandler hvor man da får hjelp til å fylle ut de skjemaene din situasjonkrever. Men alt må jo dokumenteres. Er du student -ta med dokumentasjon fra skolen, bekrefteles fra lege el jm om at du er gravid - datert etter din 26. svangersskapsuke. Man finner det meste av info på www.nav.no, men kan virke litt rotete og uoversiktelig.

Skrevet

Jeg sendte papirene mine i uke 18 (dagen etter UL). Fikk dem nylig i retur med beskjed om å vente til etter uke 26 med å sende dem inn + sende med dokumentasjon fra lege som bekrefter at jeg nå er i uke 26+. Dette var vanlig søknad om 80% permisjon. Ikke sikkert dette er likt over hele landet - men det var iallefall beskjeden jeg fikk i Trondheim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...