Julimams Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Sikkert andre måter å finne ut av dette på, men jeg spør ekspertene mine her inne=) Når bør jeg starte hele prosessen med NAV? Vil jo ha alt sånt klart også før babyen kommer!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Synes å ha lest et sted at det var greit å gjøre etter uke 26 (nav ville ikke ha det før..?!), men ikke helt sikker!
<3Sosivov<3 Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Når jeg var der sa de at de måtte ha skjemaet senest en mnd før termin.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Prosess? Skjema??? Hjelp! Jeg skjønner ikke hva dere snakker om engang. Ang. fødselsperm???
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 enig med sist nevnte tale.. =/ jeg sier bare HÆ?? hva snakker dere om? =/
Simbasa Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 NAV skal ha et skjema ang. permisjon og utbetaling av foreldrepenger. Der skal det stå når du skal ut i permisjon, hvor mye far skal ha, når permisjonen avsluttes osv. Dette skjemaet finner du på NAV sine nettsider. I tillegg krever mange arbeidsgiver en egen permisjonssøknad. Hos oss ville rektor ha den ca 3 mnd før permisjonsstart slik at han kunne planlegget året framover (utlysninger, vikarer etc.). I den forbindelse ringte jeg NAV og spurte om ting jeg lurte på i NAV sitt skjema. Jeg fikk da beskjed om at de ikke ville behandle søknaden før tidligst en mnd før permisjonsstart. Jeg skal begynne på permisjonen i midten av april, så det holdt at jeg sendte den inn i begynnelsen av mars. Det tidligste de ville ha den var i slutten av februar.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Men man burde kanskje høre med nav, hva man kan søke på, å slike ting også.. For eksempel for de som blir alene foreldre osv.. Mange som ikke har peiling på noe slikt.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Det sprøs litt på hvordan situasjon du er i. Men i uke 26 bør man ha det mestemed papirer klart. Man bør bestille time til en saksbehandler hvor man da får hjelp til å fylle ut de skjemaene din situasjonkrever. Men alt må jo dokumenteres. Er du student -ta med dokumentasjon fra skolen, bekrefteles fra lege el jm om at du er gravid - datert etter din 26. svangersskapsuke. Man finner det meste av info på www.nav.no, men kan virke litt rotete og uoversiktelig.
Aima Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Jeg sendte papirene mine i uke 18 (dagen etter UL). Fikk dem nylig i retur med beskjed om å vente til etter uke 26 med å sende dem inn + sende med dokumentasjon fra lege som bekrefter at jeg nå er i uke 26+. Dette var vanlig søknad om 80% permisjon. Ikke sikkert dette er likt over hele landet - men det var iallefall beskjeden jeg fikk i Trondheim.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå