Gå til innhold

mølja...kan man spise rogn og lever?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. er det ikke litt rart at man ikke skla kan spise fiske lever når man blir annbefalt på det sterkeste å ta tran? Så vidt jeg vet er da dette akkurat det samme. Uten lever ingen tran.. Spør legen eller jordmor for sikkerhets skyld.

Skrevet

Tran er et bearbeidet produkt. Fiskelever kan være fra fisker i forurenset farvann eller med tungmetaller. Så det er klart det er forskjell på det, da! Jordmor og lege henviser til mattilsynets sider, og der står det at man ikke skal spise fiskelever.

Skrevet

Lever skal du ikke spise. Rogn er det ingen begrensinger på. Lever skal ikke spise siden det er her miljøgiften fisken får i seg lagres. Alt blodet i fisken renses av leveren og derfor havner mye av miljøgiftene her. Rogna har ikke samme funskjon. Tran er renset, så da er det greit med inntak.

Skrevet

Jeg har lest at man ikke skal spise mye lever fordi den inneholder a-vitamin, noe man skal være forsiktig med under graviditet

Skrevet

Rogn står det ingenting om, så tror ikke det har med forurensninger å gjøre

Skrevet

Hele renselsesprosessen til fisken foregår gjennom levra, så det er her alle farlige stoffer og tungmetaller skilles ut og blir værende. For mye av det er ikke bra. I rogna foregår det ikke så veldig mye, bortsett fra at dette er egg da, men DET skal man ikke være redd for å spise!

Tran blir skilt ut av fisken på en annen måte, så derfor skal man ikke være redd for å drikke det, men det står jo også at man ikke skal spise Svolvær-postei og sånt. Nettopp siden det er skilt ut av fiskelevra.Såååå.. Kos deg med mølja. :) Det har jeg. Uten lever da, selv om det er litt kjedelig :P

NAM! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...