hoppendegla Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Ser det er flere som skriver at de har hatt en hard fødsel, men hva er egentlig det??? er ikke en fødsel hard generelt???
trebarnsmamma? Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Jeg ville ikke betegne feks en førstegangsfødsel som varer i bare fem timer og hvor alt går av seg selv uten noe teknisk inngrep for en hard fødsel. Når folk skriver at de har hatt en hard fødsel regner jeg med at de sikter til at de kanskje -har hatt en veldig lang fødsel -har hatt massive stormrier uten pause -har måttet få hjelp av vakuum/tang kanskje flere ganger før de har lyktes -revnet mye -endt opp i haste-keisersnitt -mistet mye blod osv osv - da har jo ikke fødselen vært normal, men hard.
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Alt er jo relativt, da. ) Jeg har hittil født 4 barn, og 3 av fødslene vil jeg kalle lette, mens den nest siste var "hardere" enn de andre. Det kommer vel an på hvor lang tid man bruker og hvor sliten man blir, hvor ille man opplever smertene, hvor mye man revner/klippes, hvor mye sykehuset griper inn med tang/vakuum, og sånne ting. Forberedelse er også viktig, hvor innstilt man er på å tåle smertene. At man holder seg nogenlunde frisk i forhold til inntak av mat og drikke underveis kan vel også bety noe. Men jo, en fødsel er nok uansett en hard opplevelse, det er ikke lite fysiske krefter som aktiviseres!
Knotten2 Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Jeg hadde såkalte "helvetesrier" på sykehuset i flere timer. Dette er vanvittig vonde rier som ikke gjør noen ting nyttig - dvs de bidrar ikke til større åpning. Måtte tilslutt settes på drypp fordi hjertelyden til lillegutt var farlig dårlig. Da ble det litt mer fart i sakene, men ikke nok. Hjertelyden hans var så dårlig at de valgte å klippe meg opp såpass at de fikk ordentlig tak i han og kunne dra han ut. (Dette var siste alternativ før keisersnitt) De måtte være litt brutale med meg, noe som resulterte i at jeg mistet 1,5 liter blod, og var mildt sagt ikke i noe særlig god form etterpå. Dette ble av sykehuspersonellet beskrevet som en tøff og hard fødsel - og det føltes sånn også!!
hoppendegla Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2008 ja er enig med deg... men er også veldig forskjellig fra person til person.. er vel egentlig vanskelig å beskrive hva som er en hard fødsel i forhold til en annen... en kan sammeligne de fødslene en har hatt selv men mellom forskjellige personer der det vel vanskelig....
hoppendegla Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2008 Auuuu!!! det hørtes vondt ut...
lilleluna7 Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Dette er helt individuelt. Det går på hvordan den enkelte opplever smerte. Når man følers seg trygg, oppleves smertene helt annerledes enn når man er engstelig. Når man føler seg trygg og klarer å slappe av skiller kroppen skiller ut morfinlignende stoff og man føler opplever ikke smerte på samme måte som hvisman er redd eller sint. Da blir smrte vondere. Det kommer an på hvilken hlodning man har til det å føde og hvor innstilt man er til å møte smertene. Min førstefødte var 4600g og 53 cm. Fødselen gikk veldig bra på 7 timer, og uten smertestillende. Jeg var innstilt på å føde uten også. Gikk oppe helt til han var født og fødtre på huk. Tror det hjalp veldig å være i bevegelse, og jeg kjente at jeg jobben sammen med riene, og ikke imot de. Hadde aldri klart å konsentrere meg skulle jeg ha hatt noe "innabords". (Nr to var styrtfødsel, så den teller ikke....) Men som sagt, hva man opplever som hardt og ikke, er veldig individuelt.
trebarnsmamma? Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Nei, det hørtes jo ikke ut som en hard fødsel lilleluna, tviler på at det var din innstilling som avgjorde at det ikke endte med vakuum/tang osv Altså: all ære til deg for positiv innstilling og en førstefødsel uten smertelindring, men det virker litt som om du mener at innstilling har ALT å si. Jeg var aldri redd for fødselen før min første fødsel og ville ha naturlig fødsel, men endte opp med noe helt annet, en lang og tøff fødsel som også av jordmødrene og fødselslegene ble beskrevet som tøff uten at jeg ønsker å utbrodere detaljer.
grolla Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 Det er utvilsomt hardt å føde uansett, en kraftanstrengelse. Men som nevnt over her, varigheten har mye å si. Hver time uten hvile og søvn, senker smerteterskelen, og for min del nærmet det seg to døgn før jeg fikk presset ham ut, og jeg blødde over to liter etterpå. Om jeg hadde født i et mindre priveligert miljø, er det ikke sikkert jeg hadde overlevd, faktisk. Derfor kaller jeg min fødsel for hard! Dersom fødselen medfører større skader på mor eller barn, vil jeg også kalle fødselen hard! For å si det sånn; drømmefødselen min varer i hvert fall under tyve timer, med gradvis oppbygging av riene. Skikkelige pressrier med under en time utdriving og mindre en ti sting å sy, samt ubetydelig blødning i etterkant. Da skal jeg kalle det en helt normal fødsel, og si at jo, det var hardt og tøft, men gikk greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå