Gå til innhold

Downs syndrom ol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål som mange sikkert vil reagere sterkt på. Men jeg spør likevel i håp om å få noen gode svar. Jeg er nå 22 uker på vei, og på ultralyd i uke 18 så jordmoren noe som kunne se ut som en feil på barnet. Det var tydeligvis ikke noe alvorlig siden det ikke ble gjort noen tiltak der og da, men jeg skal tilbake på ultralyd i uke 30. HVIS da de finner ut at babyen vår er syk, enden det er Downs syndrom eller andre sykdommer som er nokså alvorlige - har jeg da muligheten til å avslutte svangerskapet? Jeg vet jeg kommer til å elske barnet mitt uansett hva, men jeg har rett og slett ikke økonomi til å ta vare på et sykt barn. Jeg har gjeld på flere millioner, og blir alene med babyen. Vet at man får det "tilbudet" på ordinær ul, men uke 30 er jo så seint? Noen som kan svare meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg vet ikke, men tror ikke det. Du har jo kommet alt for langt i uke 30. Da vil den lille nesten garantert overleve en fødsel.

Det er som du sier at du kommer til å elske den lille uansett og du vil få god hjelp dersom det viser seg å være en syk unge som kommer til verden. Du får jo også god tid til å venne deg til tanken og forberede deg til den lille kommer.

Lykke til!

Skrevet

Takk for at du svarte. Tenkte meg egentlig det, men måtte spørre likevel :) Må bare håpe at det ikke er noe galt med babyen. Hvis jordmoren hadde sett noe alvorlig ville de vel gjort noe der og da. Takk igjen :)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Tror nok jeg også. De er veldig frempå og undersøker dersom de er i tvil om noe ikke er som det skal.

Tror du kan ta det med ro jeg :-)

Skrevet

Hvis det skulle være at det er noe galt med barnet, for eksempel downs, så tror jeg at du ville fått bedre økonomi på lenge. Man får så mye støtte fra overalt så det er nok ikke et problem. Det man må tenke på er om man har krefter til å håndtere det. Er mye mer arbeid og mye mer som kan tære på deg psykisk.

Skrevet

Jeg tror nok det er for sent. Men jeg syntes det blir litt feil å vurdere det ut fra økonomi. Hvis man har gjeld på flere millioner har man vel også eiendeler for flere millioner...? og som anonym sa over, man får støtte. Tror du ville angret fryktelig masse om du hadde valgt å fjerne barnet pga økonomi. I norge i dag er det faktisk slik at stort sett alle har en mulighet til å få hjulene til å gå rundt. Lykke til på ultralyd. Håper det går bra!!!!

Skrevet

Du kan ikke fjerne et barn fordi det oppdages sykdom eller syndrom i uke 30. Barnet er jo så stort at det kan overleve en fødsel.

Og det koster ikke mer å ha et barn med Downs syndrom enn et friskt barn.

Dårlig økomomi er ikke et godt nok argument for å få fjernet et barn når man er i uke 30. Får du et sykt barn finnes det en rekke støtteordninger som vil gi deg bedre råd enn hvis du hadde et friskt barn.

Sliter du med økonomien burde du søke økonomisk veiledning slik at noen kan hjelpe deg i den vanskelige situasjonen du er i.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Kan du ikke pröve à ta en fostervannspröve nà? Da fàr du jo vite helt sikkert om barnet er sykt eller ikke. Jeg màtte det i forrige svangerskap, testen var positiv og gynekologen tok potasium inn i fostersekken til barnet som var sykt sà det sluttet à utvikle seg. Var gravid med tvillinger og det andre fosteret er i dag 2,5 àr.

Lykke til!

Skrevet

Vist du får beskjed om du har et foster som ikke er levedyktig utenfor mors liv, får du valge med å avslutte svangerskapet.

Men trur ikke du får tatt vekk en med DS så sent..

For da må man jo drepe barnet før du får det ut eller etter fødselen, pga det er jo levedyktig når det blir født.

Men er jo uansett mye økonomisk støtte rundt det å få et barn med DS, så det økonomiske skal du ikke tenke så mye på.. uansett vil jo ungen koste lit om den er frisk eller sykt..bare du får mere hjelp å støtte med et sykt barn enn med et friskt..så argumentet ang økonomi synes jeg er dårlig argument.

Men hadde du vært veldig sliten, og rett og slett ikke hadde greid å tatt deg av et sykt barn, da hadde jeg forstått argumentet..men ikke pga dårlig økonomi nei..

men lykke til..

Skrevet

Det finnes støttegrupper for de aller aller fleste funksjonshemminger, og DS er en aktiv gruppe som hvis de er ønsket allerede kommer på barselbesøk på sykehuset eller hjem rett etter fødsel for å snakke med deg eller gi informasjon. Hvis du får påvist at den lille har det i uke 30 så kan du ta kontakt med dem og høre hva du har rett på av støtte og hjelp. Det er økonomisk støtte, men også avlastning. Et barn med funksjonshemming vil også komme under §9 i barnehageloven og ha forrett på barnehageplass..

Livet er ikke slutt selv om man får barn med funksjonshemming.. Lett for meg å si kan man si siden jeg ikke har det, men har jobbet med både barn og voksne med alvorlige funksjonshemminger i 12 år, så har sett det meste!! Og vet at det er tøft, men samtidig gir det fantastisk mye! Fikk til og med spørsmål om jeg virkelig turde å få barn siden jeg jobbet med barn som hadde så alvorlige funksjonshemminger at de aldri kan gå selv eller snakke eller noe som helst, men nettopp derfor tør jeg!! For jeg vet at de kan få det aldeles topp!! Og at det er noen fantastiske barn med så mye glede og humor at det er en fryd :-)

Stå på HI og søk støtte om det skulle være tilfelle!! Du har krav på hjelp, bare husk at du må kreve det selv!!! ;-)

Skrevet

Hei..

hvis det skal være noe alvorlig med barnet ditt tror jeg man kan få senabort, og at det da er 26 som er det seneste. Er ikke helt sikker på det, men mener det er det søstersen fortalte meg, da hun fikk vite om komplikasjonen med sitt barn, som forøvrig det viste seg ikke det var noe gæli med.. syns d er litt rart at du skal inn til ultralyd i uke 30, ingen som får senabort etter uke 30.. ring heller sykehuset og forhør deg om dette. men jeg lurer bare på, har du ikke fått noe informasjon angående dette på tidligere kontroll??

Skrevet

Men kjære vene da. Klart du ikke får ta livet av et barn i uke 30.

Da lever det ofte av seg selv.

Tror ikke barnet ditt har downs heller. Da hadde de ikke ventet så lenge før du skulle sjekkes igjen.

OG; å få barn med downs tror jeg ikke er verdens undergang.

Skrevet

du får garantert ikke abort så seint viss ungen har downs,da må ungen ikke kunne leve etter fødselen,da kan du avslutte...skulle ungen ha downs klarer du det helt fint,har et vennepar som har en 1 åring med downs...det går kjempefint,de er litt seinere i utvikklingen,men mangen klarer seg kjemefint og blir selvstendig, flytter hjemmenifra og tar lappen:) så det trenger ikke være en økonomisk belasting:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...