Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 å ENDELIG få vært på do når man har vært forstoppa. det har gått en uke mellom hver gang de siste 2 mnd nå, altså forstoppet i 2 mnd. og det som kommer ut er sikkert minst like stort som det hodet som skal komme ut en gang (sorry detaljer) Men nå når det er bare dager til termin, så blir jeg vell like forstoppet til fødselen, og det bekymrer meg, det er svææært og masse det som kommer ut.. det blir jo ikke fullt så morsomt under fødselen med jordmor og mannen på siden. Tror ikke jeg skal spise noe før fødselen nå er det noe jeg kan gjøre? alt som skal funke, virker motsatt på meg.. linfrø/svisker/fiber osv- enda mer forstoppet...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Masse masse vann! To store halvlitersglass med 50/50 eplejuice og vann - helt kald - og jeg går garantert på do!
Måånestråle Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 En rask gåtur funker ofte bra på meg. Og flere kopper svart kaffe på kort tid, men det blir det litt lite av som gravid... Det positive er jo at du er godt trent i å trykke ut store ting til babyen skal ut...!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 skjer ingenting med klyx jo for en måned siden tok jeg to doser med klyx og ingenting skjedde. og vann, drikker ca 3-4 liter om dagen kanskje.. samboer er redd for at jeg får i meg for mye vann i det siste men er så tørst at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg(er ikke diabetes) men har ikke prøvd å blande det sammen med eplejuice. tenkte jeg skulle gå på idoform den siste tiden, konstant.. siden det ikke er så lenge igjen til termin, bare 5 dager..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 heheh, ja jeg tenkte på det, når jeg får ut det som kom ut idag så skal fødselen gå uten problemer! hehehe.. beklager ekle detaljer.. gåturer har vell heller vær dårlige med den siste tiden, så jeg er sikker på det er en grunn til plagene også. men med bekkenet som ikke fungerer lengre, blir det dårlig med raske turer.
Måånestråle Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Jeg kom på en ting til! Utrolig hvor fort man glemmer. Jeg hadde mye forstoppelse i starten av svangerskapet, og brukte en sånn væske man kjøper på apoteket, men nå husker jeg plutselig ikke hva den heter... Man kan ta en stor dose for å få ting i gang, og så en mindre dose hver dag for å holde tarmene i funksjon. Hvit flaske med noe grønt på etiketten. Og den kan brukes på gravide. Litt rar smak, men verdt det hvis man sliter!!!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 dupholac kanskje? den prøvde jeg når jeg begynte skikkelig å plages for 2 mnd siden og jeg ble ikke bedre av en eller annen grunn, så jeg fortsatte ikke med den. Nå har jeg jo plagene enda, så når jeg tenker meg om kan det jo ikke være den som gjorde det. kanskje jeg skulle bruke den enda lengre?! hmm..
Måånestråle Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 Hehe, jeg kom på det rett før du skrev inn din melding, tydeligvis! Med meg tok det litt tid før det hjalp. Måtte kjøre på et par-tre dager med maks dose før det ble noe futt.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 ja okei kanskje jeg bare skulle fortsette med den da.. jeg ga den helt opp siden jeg ble like forstoppet på ny etter jeg begynte på den. Men nå har jeg joværtforstoppa flere ganger etter jeg slutta med den også. brukte den en uke da. den også idoform den siste tiden. det er jo lov å håpe at det blir bedre .
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #12 Skrevet 5. februar 2008 Duphalac er tingen. Hadde ikke klart meg uten da jeg plages med treg mage og hemorider.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #13 Skrevet 5. februar 2008 det går jo ann å få klyster på sykehuset før fødsel,garantert at du blir tømt..
Sunshine26 Skrevet 5. februar 2008 #14 Skrevet 5. februar 2008 For meg har det hjulpet veldig med å legge linfrø i en skål, heller kokende vann over slik de står og sveller. Det samme med et par svisker. Så koker jeg havregrøt, hiver oppi linfrøende å tygger sviskene. Ikke verdens beste herremåltid, men det fungerer garantert! Bare husk å drikke endel vann utenom. Jeg har på kanel, smør og sukker på grøten. Kan droppe sviskene dersom du ikke klarer det...eventuellt bytte de ut med litt sviske yoghurt eller sviske kompott. Ellers så hjelper OMEGA-3 2000mg! Ikke en dag med forstoppelse etter dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #15 Skrevet 5. februar 2008 Går du på jern, HI? mange jerntilskudd virker jo forstoppende, men hos meg har jeg hatt motsatt virkning etter at jeg begynte på AminoJern Ferrochel. Gjør Nr 2 hver dag! (og da har jeg også stort sett slitt med forstoppelse gjennom hele svangerskapet).
semma Skrevet 5. februar 2008 #16 Skrevet 5. februar 2008 Prøvd helsekost? Der kan du finne mye bra. For meg hjelper det å drikke Molkosan utblandet i vann og starte dagen med en liten shot ren alo vera juice. Ellers er Kiwi på tom mage før frokost fint og te.
0608 Skrevet 5. februar 2008 #17 Skrevet 5. februar 2008 Hei, Vet hvordan du har det, slet en stund for noen måneder tilbake. Jordmor anbefalte Japansk peppermynteolje (tror det er Vitus apotekene og ikke Apotek 1 som fører denne) og den virket mye bedre enn Duphalax på meg. Oljen virker også mot tett nese for de som strever med det. Uansett til ditt bruk, kok opp en kopp med vann og tilsett 1-2 dråper med olje - god fordøyelse:-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #18 Skrevet 5. februar 2008 går ikke på jern nei.. kanskje det virker på meg. har prøvd alle råd som skal funke mot dette, men har bestandig blirr enda verre. så legen sa til meg at jeg måtte ikke prøve ut flere råd, for de hadde motsatt virkning på meg, uten at han kom med noen andre råd. men jeg ble iallefall anbefalt å ligge unna det som fungerer på folk flest. Helsekost har jeg ikke tenkt på faktisk. og peppermynteoljen har jeg ikke hørt om. Kanskje jeg skal løpe over gata å kjøpe klyster før fødsel er et MUST for meg!! det bare MÅ bli tid til det!!! tusen takk for mange gode råd. Det er så oppgivende å slite med dette!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Var en RAR kommentar fra en lege...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #20 Skrevet 5. februar 2008 Kjedelig med forstoppelse, har det jeg også til tider. Sånn er det jo bare... men jeg kan trøste deg med at de aller aller fleste får tømt seg skikkelig før fødselen er i gang. Under rieoppbygningen gjør kroppen selv opp i sakene og du får kommet deg på do. Sist jeg fødte så skjedde dette, veeeeldig befriende og deilig.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #21 Skrevet 5. februar 2008 kanskje rar kommentar for noen, men jeg ble mye bedre i magen etter jeg slutta med alle rådene som skal hjelpe for folk flest.. så for meg var den ikke så rar (jeg har bestandig vært plaga med forstoppelse og treg/hard mage,men enda verre under graviditet) Jeg håper også jeg får tømt meg før fødsel, at kroppen skjønner jeg skal være tom der når jeg føder men da må det skje nå, for jeg har vært på do idag!! hehe...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #22 Skrevet 5. februar 2008 jeg kan anbefale deg¨å prøve laktulose eller maltekstrakt... begge deler skal være mageregulende.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå