Gå til innhold

Hvor lang reklamasjonstid har man på nye vogner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvor lenge etter at man kjøpte den har man krav på å få den reparert? Er det ikke 2 år eller noe?

Kjøpte ei Simo sportsvogn til eldstemann i juni 2006, og ifjor falt det ut en dings fra den ene bøylen som strammer opp kalesjen slik at plastknotten utenpå også falt av.

Er også en noe som har falt av helt øverst på liggedelen, noe på hodestøtten.

Skulle fått reparert dette før vi enten selger den eller før babyen evt. tar over den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 eller 5 år i følge kjøpsloven.

skla ikke si sikkert om det er dette som gjelder vogner,men mye annet i hvertfall.

du kan vel finne mere om det på forbrukeforådet.no

Skrevet

nei,det heter ikke det foresten...ååååh,shit husker ikke hva nettsiden heter.

noen andre?

kjøpslover!

Skrevet

Sjekk nettsidene til forbrukerrådet eller forbrukeromudet. Husker ikke hva det heter i farten!

utgpkt er tenkt levetid på ting. Slitedeler må man regne med å dekke selv, men jeg vil tro ikke før etter 2 år.....

lykke til!

Skrevet

også ligger alle lover på lovdata.no, men tror det er lettere å ta utg.pkt i forbrukersidene til de off. myndigheter. Der ligger også en del vurderinger så vidt jeg husker.

Skrevet

Det som er avgjørende i forhold til reklamasjonsrett er at det som er feil med vognen skyldes noe som har vært feil helt fra kjøpet av - altså dekker ikke forbrukerkjøpslovens reklamasjonstid det som oppstår pga vanlig slitasje, skade e.l.

Dersom det er tale om en slik opprinnelig feil er lovens ordning to års reklamasjonstid, men fem år hvis tingen er "ment til å vare vesentlig lenger" ved normal bruk. Det er en konkret vurdering hvorvodt en vogn er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men jeg mener at barevogner faller inn under 5årsregelen.

Noen produsenter gir i tillegg en garanti, som gir deg rett til å reklamere uansett hva feien skyldes. Denne er imidlertid sjelden lenger en ett år ved slike produkter.

Skrevet

Jeg kjøpte akkurat en ny Teutoniavogn og der er det 5 års garanti på understellet og 2 år på overdelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...