snirkeline Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Vi lurer litt på om vi kan ha fått en falsk 50-lapp i veksel fra butikken,men er ikke helt sikker... Det er endel ulikheter med de jeg har sammenlignet med,veldig små,men de er der.Vet ikke om det kan være fordi den vi mener kan være falsk er fra 1998,og de jeg har sammenlignet med er fra 2005.Det skulle ikke være noen her som har en fra slutten av 90-tallet de kunne sjekket? Forskjellene er: Det er et vannmerke,trodde ikke det gikk å lage på kopier,men det er bare en helt tynn strek,sort.På den ekte er det vel en bredere stripe i sølv hvor det skal stå Norges bank? På den vi tror kan være falsk,er fargene enkelte steder litt kraftigere. Det mangler de små blomstene/boblene rundt bladene Kan se ut som om nesa til Asbjørnsen er litt mer butt på den ene,litt spissere på den andre Rett ved slulderen til Asbjørnsen går det non linjer,vannrett.På den ene ser de mer bølgete ut,på den andre er de rettere. Noen flere småting også.... Men så har jeg hørt at det er noen gamle 50-lapper som skal utgå,og er redd jeg kommer til å føle meg bra dum om jeg sier fra,og det viser seg at det er en av disse;-) Hva tror dere?
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 I den stripa som er på sida, så er det vel en ståltråd av noe slag (har ingen 50-lapp her nå), og den skal det være mulig og se om du river bittelitt i bunnen..
snirkeline Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2008 Takk for tipset palmesus:-) Da tror jeg nesten den er falsk. På den "ekte"prøvde jeg å rive litt i bunnen av vannmerket,klarte ikke rive over den tråden. Men på den andre var det ingen sånn tråd inni...
Loyloy Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Tror du har misforstått hva vannmerke er... Hold lappen opp mot lyset... om du ser et litt mere gjennomsiktig aktig område i et bestemt mønster er det det som er vannmerket.... Den tråden du beskriver skal være i alle sedler. På 200 lappen er det en bred sølvstripe i tillegg... Er det den du tenker på?
Loyloy Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 tråden er veldig tynn og fullt mulig å rive over....
snirkeline Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2008 Ja,forklarte meg vel litt feil;-) Det er bilde av et ansikt når jeg holder den mot lyset.Men istedet for den sølvstripen ved siden av,som det står Norges Bank på med veldig liten skrift,er det bare en tynn,tynn sort strek...
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 hvis du holder den opp mot lyset og ser vannmerke igjenom så skal det endel til for at den er falsk...har jobbet i butikk og har tatt imot noen fase seddler, 50 og 200 lapper var vanligst å forfalske. ingen av dem hadde vannmerke. papiret er også helt anneledes. Seddelpapir er ikke tilgjengelig for "allmenheten"
Loyloy Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 Om vannmerket er der er den nok ikke falsk.... Sjekk med nabobedriften da vel? eller sjekk her: http://www.norges-bank.no/Pages/Article____12235.aspx
snirkeline Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. februar 2008 Trodde ikke det skulle være mulig med vannmerke jeg heller på de falske. Stod et eller annet i avisa i starten av forrige uke om forfalskede 50-lapper i omløp,ikke veldig langt unna der vi bor. Men leste ikke noe særlig om det,så bare overskriften...
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 Er tråden der, kan du faktisk betale i butikken med bare tråden.
Loyloy Skrevet 5. februar 2008 #12 Skrevet 5. februar 2008 i flg linket jeg la til Norges bank ble seddelen oppdatert i 2003, og den du beskriver passer med hvordan de så ut før... Se selv: http://www.norges-bank.no/Pages/Article____12242.aspx
snirkeline Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2008 He,he;-) Nå har jeg akkurat vært inne på den siden til Norges Bank og sjekket. Og den er nok ikke falsk allikevel nei:-) Var flere ting der som en kunne sjekke,og de stemte. Ja,ja,var jo bra jeg ikke hadde meldt ifra nå da,hadde følt meg bra teit da ja;-)he,he
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå