Gå til innhold

Til dere som har blitt satt i gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår det? Blir det gjort samme dag det blir bestemt? tok det Lang tid? Drypp el stikkpille? uff mange spm dette. Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor langt du er kommet og hvor moden livmormunnen din er...

Dersom du er helt umoden, setter de inn stikkpiller/gele som inneholder prostaglandiner. Dette modner og mykner livmormunnen. Noen får rier av dette, noen får maserier som ikke hjelper masse. Dersom du får skikkelige rier av dette, er du jo igang.

Drypp settes ofte deretter for å få fortgang og kraftg i de riene som er etablert.

Om du har åpning på 2-3 cm, tar de ofte vannet som start.

Foleykateter er en liten ballong som blåses opp rett innenfor mormunnen for å modne og utvide mormunnen.

Skrevet

Jeg ble satt igang med nr 1.

11 dager over terminble jeg lagt inn. de satte et foleykateter med oppblåst ballong inn i livmorhalsen. dette falt ut påfølgende natt. de to neste dagene fikk jeg stikkpille morgen og kveld-etterfulgt av to timers sengeleie med ctg registrering. 4.dagen begynte med at de "tok" vannet. etter en times tid hengte de opp "drypp". Da kom endelig riene. De fleste føder som følge av dette. Etter fjorten timer med tette rier og 9cm åpning sluttet riene... Det ble sectio på meg. Men gutten kom og var i fin form. Grunnen til overtid var at gutten ikke kom ned i bekkenet, derfor modnet ikke livmorhalsen. Håper det blir enklere for deg!

Skrevet

He he, glemte helt min egen igangsettings-historie!

Forrige gang ble jeg planlagt satt igang. Kom på sykehuset kl 10 på morgenen, med 2 cm åpning. De tok vannet på meg ca kl 10.30, og så fikk jeg sove en times tid. Ca kl 11.30 fikk jeg klyster, og da fikk jeg skikkelige rier etter omtrent en halv time. Da vi kom inn på fødestuen var jeg i full gang med åpningsrier, og jeg var mye oppe og gikk/sto fordi lillegutt ikke lå helt ned i bekkenet. Prøvde meg på å sitte i badekaret en stund, men det passet ikke helt for meg. Følte at det ble for trangt, og at jeg ble frossen fordi jeg ikke fikk vannet helt opp over magen.

Så det bar opp igjen, og da klokka var blitt litt over 14, fikk jeg pressveer. Etter 7 minutter var gutten ute. Han tok skikkelig sats og spente seg ut.

Det var en fin fødsel, og ikke noe skrekkopplevelse som jeg leser flere av her inne.

Skrevet

Til bringebæret :

Vannet mitt blir muligens tatt i løpet av helgen, mellom fre-man... hvis det ikke skjer noe før dette da:)

Da babyen er estimert til å være 24% større enn gjennomsnittet så ser de ingen grunn til å gå over.

Men babyen min kommer heller seg ikke helt ned i bekkenet... men er moden og har ca 2 cm åpning nå...og jordmor får til å røre den lille på hodet ved gu.

Men iallefall, du opplevde det som en rask og fin fødsel?? Jeg har jo hørt mange skrekkhistorier ang d å bli satt i gang at jeg kvier meg sikkeli for dette!!

Men det var godt å lese din historie!! Gjerne fortell mere om den...:)

Skrevet

Hei, jeg ble satt i gang 18 dager på overtid med nr.2. Jeg fikk beskjed dagen før om at i morgen skjer det og skulle møte på sykehuset kl. 8 på morgenen. Da fikk jeg en stikkpille. Ikke før kl 20.00 på kvelden (da Idol begynte...) begynte jeg å kjenne at nå skjer det noe. Da Idol var slutt kl. 21 begynte det skikkelig og vi ble sendt inn på en fødestue. 22.10 kom gutten vår til verden! Det gikk vannvittig fort, og jeg kan ikke si at jeg hadde kontroll på min egen fødsel og de fasene man visstnok skal igjennom osv., men da fødselen var over var jeg glad at det gikk fort. Kunne til og med ha rukket å sett Idol-resultatene!

Lykke til hvis du blir satt i gang!

Skrevet

Lykke til uansett er vel bedre å si!!

Skrevet

Jeg gikk 11 dager over - de satt inn en pille kl 11.. ba meg gå å spise lunsj - men riene begynte allerede etter en halvtime!

Det var intense rier, som nesten gikk i hverandre - mange sier at det er verre å føde når man blir satt igang iom at det er kunstig.

Lillegutt kom ut 21.15 på kvelden, så det var vel normalt mange timer.

men det var en hard fødsel!

Stå på , dette klarer du - og det kommer til å gå såå bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...