Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal se an hvordan formen min er etter fødsel, før jeg sier at hvem som helst kan komme på sykehuset. Har ikke noe problem med å si fra hvis jeg vil ha ro.. Problemet er MIN MOR. Hun ga utrykk for at de kom til å troppe opp på sykehuset her om dagen, og jeg fortalte henne idag at jeg kanskje ikke var i humør eller form til å ta imot besøk. Reaksjon: Nei, men HUN måtte jo få komme å hilse på! Hun hadde da aldri hørt om at besteforeldrene ikke fikk komme å hilse på på sykehuset. Å hvis hun måtte vente en hel uke med å få treffe barnebarnet- ja da ble det krise! Jeg prøvde å forklare at det kunne jo hende jeg mer enn gjerne villa ha besøk, men at jeg ikke turde si noe om det på forhånd. Jeg er ganske følsom av meg, og har derfor i bakhodet at jeg kanskje bare gråter (hva vet vel jeg..?) og ikke er komfortabel med å få folk på besøk med en gang. Og jeg vet akkurat hvordan min mor er.. Hun mener aldri noe galt med det, men noen ganger sier hun så mye som sårer- uten at hun vet at hun gjør det. Derfor er jeg litt usikker på å få henne rett i ansiktet etter en så følelsesmessig stor påkjenning som en fødsel sikker er.. Ikke nok med at hun skulle overtale meg til å la henne komme å hilse på, men min mormor måtte jo også få komme å hilse på selvsagt! Det skal også nevnes at dem har vist så og si null interesse for meg, graviditeten eller babyen iløpet av svangerskapet. Derfor syns jeg det er litt tilpass for dem at de ikke bare kan komme å forlange å få det som de vil nå når babyen kommer. De kunne jammen meg vist litt interesse før.. Min mor visst ikke engang når jeg hadde termin- da var jeg 8 mnd på vei. Syns det er litt flaut jeg da..

Prøvde også å forklare at det er ikke bare hun som vil komme. Min søster, (som gjerne kan få komme på besøk) kommer sikkert til å ta seg en tur, og da regner jeg med at hennes 3 barn og mann blir med, så blir det da min mor og far og mormor, - og da MÅ jo selvsagt min bestemor og bestefar få komme også. (Hører her min mors stemme hehe) Og da har vi fortsatt til gode å få besøk fra sambo sin side! Han har 4 barn (yngste er 14 så de er jo "voksne"), og jeg syns virkelig at DE bør få komme å hilse på halv søster eller broren sin. Samt at sambos 4 søstre kanskje skulle dukke opp også.

Min mor hadde da en løsning på det: Jamen, de trengte jo ikke komme samtidig alle sammen!

Nei, jæv,, flott! Ikke få ett minutt ifred med lille nurket alene mens man er på sykehuset!! Er førstegangs og regner med å få alle mulige slags råd og tips fra alle som er innom- så ærlig talt har jeg faktisk ikke lyst på gjennomfart døgnet rundt mens jeg er der.

Er det bare jeg som er hormonell og overreagerer??

Ble langt det her gitt hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absloutt ingen overreaksjon ! Sett grenser og stå på ditt ! ( kan jo true med at om hun ikke forstår og respekterer det du ønsker vedr besøk så bare venter du med å gi henne beskjed om at ungen er født til etter du er hjemme ? kan jo være hun ser anderledes på det da ;-)

Når du legger det frem som her - med hvor mange som "bør " få komme forstår jeg deg godt !

Lykke til !

Skrevet

Jeg synes det høres veldig fornuftig ut å ville se an formen og humøret. Jeg har tenkt å gjøre det samme, og det får i grunnen resten av verden bare akseptere. Heldigvis har jeg en mann som uten problemer stiller som dørvakt og filter, så jeg regner med at det går greit.

Både moren din og alle andre som har lyst til å komme på besøk får pent respektere din mening, synes jeg. Det viktigste er jo at du får bli kjent med barnet og hente deg inn de første dagene før alle andre skal komme - ditt og barnets behov er det som bør gå først. Så bare stå på ditt - det har jeg tenkt å gjøre!

Skrevet

Ja, få mannen din til å organisere hvem som kan komme når. Men om du ikke orker så mange - så si til din søster at hun kan komme alene - uten mann og barn... det samme gjelder alle andre... de trenger ikke ha med hele slekten.

Her har jeg sagt at mine 2 barn og ste barn skal være de første som får se sin lille bror. Deretter skal mine foreldre og svigerforeldre komme..

Jeg vil bare være på klinikken ett døgn eller to - av erfaring blir jeg helt deppa av å være lenger på klinikken når 3 dagers gråten kommer :-)

Men jeg vet også av erfaring at når den lille kommer - er jeg såååå stolt og vil absolutt vise ham frem!!

Synes i allefall mormor til den lille må få se og holde :-)

Lykke til!!

Skrevet

Mine foreldre kom med søsken og heile bøtteballetten SAMME dag som eg hadde født. Bebien kom klokka 9 på morgen og samme ettermiddag var dei på plass. Eg har sagt klart ifrå om at det er heilt uaktuelt denne gangen. Besøk av far og søsken er heilt nok. Det er veldig viktig å vere bevisst på eigne behov, det er ingen andre som tenker på deg der og då, dei tenker på at dei vil treffe sitt barnebarn og sitt eige behov for å stille nysgjerrigheita si. Hugs det!

Skrevet

Tusen takk :)

Jeg skal som sagt se an formen, men hvis jeg virkelig ikke føler for besøk så skal jeg jammen si fra også. Men følte meg som den værste forbryteren da jeg fortalte min mor at det KUNNE HENDE hun ikke fikk komme. Men da er jeg altså ikke helt på viddene hehe.

Lykke til videre alle sammen!

Skrevet

Har selv tenkt at jeg vil se an formen og slikt etter fødsel.. men det blir absolutt ikke respektert...

Så jeg har gitt opp kranglinga og har tenkt som så at hvis formen min er håpløs så får far ta med seg den lille å si hei til familie, så får jeg si i fra til jordmødrene at de kan "jage" de vekk etter kort tid!!:) Vil ha mann og barn ved min side!!!

Skrevet

Hiver meg på...

Dette avgjør du! Helt enig med henne som sier at du bør be søsteren din om å komme alene - uten barn og mann. Det blir utrolig slitsomt med mange til stede.

En annen ting som du har mulighet til: Regner med at dere ikke skal ha besøk på rommene, men på et besøksrom. Da har mannen din mulighet til å ta med babyen for å hilse på de som ønsker det, så kan du ligge å hvile på rommet ditt så lenge. Dette får dere finne ut av sammen :o)

Lykke til!

Skrevet

Kjenner meg igjen der, men jeg har problemet med min svigermor.

Jeg kommer til å gi grei beskjed på sykehuset hvem som får komme og hvem jeg ikke vil ha på besøk og hvor mange jeg vil ha besøk av om gangen.

Sykepleierene har en fin måte å si til de som ikke er velkommen at det ikke går med besøk nå.

Ikke vær redd for å sette grenser, det er du som skal være i hovedfokus og tenke på hva som er best for deg.

Skrevet

Kanskje du kan alliere deg med sykehuspersonalet?

Vis til hviletider og visitt-tider og si at dette praktiseres strengt. Be personalet innstendig om å vise besøkende bort frem til du er klar for besøk. Det er du som bestemmer!

Skrevet

Dette er jo opp til deg, så får de heller syns hva de vil moren og mormoren din og evt andre. Jeg har tidligere hatt "åpent hus" på sykehuset, men syns det var slitsomt. Denne gangen blir det kun nærmeste familie pluss et par utvalgte. til resten kommer vi til å skrive i tekstmld vi sender rundt om at hun er født osv - at vi tar imot besøk hjemme tirsdag(f.eks) Når du nevner søskens barn - jeg trodde det bare var egne barn som kunne komme på besøk på barsel? ihv.fall inntil en viss alder. Jeg lar ikke noen ha med seg barna sine, selv ikke søsken. Både pga smittefare og pga bråk. Man trenger roen - så her kan du lage reglene selv. Jeg kommer til å gi beskjed til pleierne om hvilke dager jeg tar imot og ikke, orker ikke et renn med folk som kommer innom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...