Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan utvikler dette seg??? Får man masse røde prikker med en gang, eller kommer de litt og litt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røde Hunder er utryddet i Norge!

Skrevet

hvor har du lest dette??? jeg hadde det for 6mnd siden...

du får røde prikker, ligner på myggstikk, men ring heller lege, bedre å få sjekket det...

Skrevet

Klippet fra lommelegen.no.:

Sykdommen begynner vanligvis med lett feber og forkjølelse. Et utslett med lyserøde prikker kommer til syne først bak ørene og i hodebunnen. Utslettet sprer seg til ansiktet, halsen, brystkassa, armene og beina i løpet av et par dager. Prikkene avblekes hvis du trykker på dem med et glass. Etter hvert som utslettet brer seg utover på kroppen, blir prikkene som kom til syne først, blekere. Lymfeknutene i nakken og bak ørene blir store, og. Noen får øyekatarr.

Skrevet

Bor du i Norge og er norsk og har Røde Hunder har du fått det i utlandet, eller du er invandrer.

www.msis.no har statistikken.

Røde Hunder er en meldepliktig sykdom, og msis er den instansen som det meldes til.

Røde Hunder ansees som en utryddet sykdom i Norge.

Det betyr ikke at ingen har det her, men at det er så få at det er ubetydelig.

Sist gang noen ble smittet her i Norge var i 2005.

Det var to tilfeller i 2006, men de fikk smitten i utlandet.

Gå selv inn på msis - enkeltsykdommer - og velg Røde Hunder og se selv!

Du anonym som hadde det for kort tid tilbake? Rart dette ikke er meldt inn da?

Har du diagnostisert deg selv eller?

Skrevet

stilte ikke noe diagnose selv nei, det var min fastlege som stilte denne diagnosen. Jeg er vaksinert mot dette som barn, jobber i en barnehage, det et av barna hadde dette, hun er utlending, og ikke vært i norge lenge...

Skrevet

Det er faktisk sant at røde hunder ikke er utryddet, og det er faktisk en mulighet for at det blir mer av det siden en del foreldre i dag ikke vil vaksinere barna sine når de er små. Og man må også regne med at typer av barnesykdommer kan være av en litt annen art om man får dem i utlandet eller av en person som ikke har vært i Norge så lenge. Jeg hadde dette da jeg var 7-8 år (hadde kun vært så langt som til Danmark på det tirspunktet), og det er en av de vanlige barnesykdommene, så selv om man har fått vaksine kan man få det.

Skrevet

Da du blei gravid skulle du ha tatt en blodprøve for å sjekke om du har antistoffer mot røde hunder. Dette står på svangerskapsarket ditt. ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...