Gå til innhold

Hodelus og egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man se egg med det blotte øye? Jeg har fått helt noie og er redd lusa skal komme til hus... rykter vettu at dem faktisk kan få lus i barnehagen.. noe som egentlig ikke hadde falt meg inn før i helga da ei venninne snakket om det.. hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da de hadde lus i barnehagen sa de at vi måtte sjekke hode for å se.

Sa vi skulle se sorte prikker bare med blotte øye.

Skrevet

I barnehagen til gutta mine nå er det lus (vi bor i Spania og her er det MYE av det hver vår og sommer). Lusa legger egg rundt ørene og i nakken - sjekk der. Ellers er et godt kjerringråd at for å unngå å få lus så vasker du håret på de og skyller ut, og deretter gnir du inn eddik - det lukter forferdelig mens du gnir det inn, men etterpå lukter det ingenting. Eddiken skal ikke vaskes ut igjen. Pass på at de ikke har sår i hodebunnen, fordi eddik svir. Men det er et spansk kjerringråd som de påstår fungerer - og hittil har lusene holdt seg unna gutta mine i hvertfall :o)

Skrevet

De sorte prikkene.. beveger de seg eller er de i ro?

Skrevet

Anner ikke om de beveger seg min har ikke hatt det bare for beskjed fra barnehagen å se etter sorte prikker.

Men tror de ikke ligger stille.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Alt det rare en tenker på uten at man trenger å bekymre seg..

Skrevet

Datter mi på 7 år har hatt lus. Tok lang tid før vi oppdaget det. Hun våknet en morra å sa at det klødde veldig i hodet. Hun Hadde masse svarte prikker i håret. Så et pr lus også som ålte seg rundt i hodet. Datter mi er veldig lys i håret så lett å oppdage lus. Synes egentlig det er rart at jeg ikke hadde oppdaget det før. Fikk forresten jeg også. Så da var det vasking av senger å sengetøy, dyner å puter i fryseren. Støvsuging av møbler. Ikke nødvendig å vaske ned hele huset.

Lus legger mest egg fra issen å bakover. Lett å så egg bak ørene. Lusen er nesten gjennomsiktig å ikke så lett å finne, men du ser jo at de beveger seg.

Tror jeg vet det meste om lus nå, så bare spør om du lurer på noe mer

:)

Skrevet

Ja, du KAN se både egg og lus med blotte øye, men det er verre. Og lusa er så lita til å begynne med, innen du ser den greit og tydelig har den levd lenge og godt og er stor nok til å shake hands og presentere seg når du finner den. Tips:

1. Skal du se etter lus, skaff lusekam, helst ikke svart for da synes lusa dårligere. Vask hår, ta i balsam, gre mens balsamen er i litt og litt hår helt inne fra rota og sjekk for hvert tak, "bank av" i hvit vask, da ser du lusa i balsamen.

2. Elektrisk lusekam er kjempegreit - oppdager og dreper i samme slengen. Vi har Robi Comb Pro, kjøpt på nett, og er veldig fornøyde med den. (Har ikke funnet noen lus ennå denne vinteren, heldigvis.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...