Gå til innhold

Til dere som har født premature barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på besøk fra 1. tri og har noen spørsmål til de som har født premature barn og som nå er i nytt sv.skap.

Har dere fått tettere oppfølging denne gangen? Hvordan har det vært? Har dere vært fornøyde med oppfølgingen?

Og er dere blitt automatisk sykemeldt rundt den tiden komplikasjonene startet sist? Eller har dere vært i full jobb, bare med tettere oppfølging?

Min datter på seks år ble født i uke 33. Det begynte med blødninger i uke 30 og jeg ble lagt inn på obs.post for gravide. Jeg er nå 9 uker på vei med min andre og skal på førstegangskontroll på torsdag, og jeg lurer litt på hva jeg kan forvente/forlange av oppfølging. Håper det er noen som har litt erfaring :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Jeg fikk svangerskapsforgiftning med mitt første barn for snart 11 år siden. Lå på sykehuset fra uke 32 til 36. Det ble da tatt keisersnitt i uke 36.

Er nå 29 uker på vei med nr 2 og har fått kjempegod oppfølging av fastlegen min. Har vært inne til kontroller hver mnd. Og dette fikk jeg fordi jeg var usikker på nytt svangerskap siden det første var ille nok for meg. Når jeg var på ordinær ul på sykehuset så ville de også følge meg ekstra godt opp. Har nå UL hver 14 dag og legekontroll uken imellom (avvekslet med jordmortime). Føler jeg "løper" hos legen hver dag, men det har vært betryggende. Legen valgte også å fulltidssykemelde meg i uke 15 siden jobben min ikke kunne tilrettelegge mer enn de hadde gjort.. Så dette svangerskapet har vært ganske godt oppfulgt av leger.. Jeg ble fortalt at fra uke 32 vil jeg få ukentlig oppfølging fra sykehuset, men ikke ul oftere enn hver 14 dag... noe som er greit for meg...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fortalt legen din erfaring.. så vil vel legen ta det til etteretning....

Jeg har vært meget tilfreds med oppfølging... Hadde jeg visst at det ble såå god oppfølging så hadde jeg kanskje turt å få fler barn tidligere... enn å vente i 11 år...

Lykke til!!

Skrevet

Jenta mi kom med akutt KS i uke 35.

Hun skulle komme med planlagt KS i uke 38-39, men pga premature rier kom hun i uke 35.

I denne graviditeten har jeg fått oppfølging fra sykehuset jevnlig i fra uke 20, har fått så kalte "prematurkontroller" dvs hver 14 dag også har dem sjekket livmorhalsen på hver kontroll pluss ekstra UL for og hele tiden vite veksten på babyen i tilfellle han skulle komme før tiden.

Jeg synes at oppfølgingen har vært veldig betryggende og fin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...