Gå til innhold

til anonym sykepleier og 3gangsfødene


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg undres litt over hvorfor du er så bastantisk i din uttalelse å si at magene vises ikke før i uke 19..hva med de som er i uke 12 å har lagt ut bilder å har skikkelige gravid mager da?

er d ikke veldig individuelt hvordan kvinner bærer sine mager osv?jeg synes d er litt rart at du sier d du sier..er d bare fordi du er sykepleier at du sier sånn?har du sett alle gravide kanskje?

ingen sure miner her..men d er faktisk mangen så har gravid mage før i uke 19..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i uke 10, og jeg har mage allerede :) og jeg er faktisk sykepleier også...men det er ganske urelevant da....og sykepleiere har vanligvis ikke så mye med gravide å gjøre, om du da ikke har videreutdanning som jordmor eller helsesøster.....som sykepleier så har jeg hvertfall ikke peiling på gravide mager....hehe...og jeg tror det er veldig individuelt når man får synlig mage i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at de som er i uke 10 ikke har mager. Sier at LIVMOREN deres ikke er grunnen til at magen vises. De er OPPBLÅSTE i magen sin, da føles den hard og stor... I uke 10 veier fosteret 2,5-4 GRAM! I uke 8 veier det 0,5 gram....

 

Livmoren kommer ikke opp av bekkenet før i uke 12 eller 13. Dette vet vel de fleste som er gravide vel?!

 

Sitat redoride: "har du sett alle gravide kanskje"? Hehe. Voksen kommentar ;) Kan jo svare likeså: "Nei. Har du?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte selv på denne uttalelsen hennes. Jeg har en datter på snart tre år, og magen min tok form veldig fort den gangen akkurat som nå. :) Jeg er bare 8-9 uker på vei. (er litt usikker før UL på Onsdag) , og helt nederst på magen har en bitte liten hard kul begynt å ta form allerede. :)) Det var rundt denne tiden jeg kunne se magen min forandre seg da jeg gikk med lillemor også. Så ja.. tror nok dette er veldig individuelt jeg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppblaaste magen kommer uansett av at du er gravid da, om det er livmoren eller noe annet spiller ingen rolle for meg, er bare lykkelig for at jeg er gravid. Hvorfor saa aggresiv anonym sykepleier? Dette er en side hvor vi deler erfaringer. ikke skjeller ut hverandre fordi alle ikke vet hvorfor vi faar oppblaast mage i begynnelsen. RO NED!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde vært veldig flau på deres vegne om jeg hadde møtt noen som i uke 8 påsto at magen "tok form" allerede nå.....

Hvordan skal det være mulig at fosteret deres er så stort allerede nå, at det syntes på magen?! Hvis noen kan forklare meg at det skyldes noe annet enn oppblåsthet så kjør på! GJERNE med linker til artikler der det står beskrevet av fagpersoner....

Selv kan jeg bidra med www.babyverden.no (klikk på uke for uke)

www.lommelegen.no

http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/Utvikling/index

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir for dumt anonym sykepleier. Jeg er ikke i dette forumet for å høre en masse spydigheter fra noen. Som det ble nevnt over her så er dette et forum hvor man kan dele tanker og opplevelser om graviditeten. Ingen svangerskap er like, og heller ingen tanker og følelser om dette. Vi er forskjellige, og opplever nettopp svangerskap forskjellig. Det overrasker meg at du er så spydig i måten du skriver på. Og jeg lurer jo da på hvem som egentlig burde være flau her.

 

Men jeg er som sagt ikke i dette forumet for å "krangle" , så for min del er diskusjonen over.

 

Ha en fin dag :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går ut i fra fagstoff om graviditet har du selvfølgelig rett, fosteret og livmoren er for liten til at man får synlig mage av det i første trimester. Men...hvorfor i all verden være så sinnsykt spydig og ekkel her inne???? Ingen her inne som er ute etter å krangle om filleting som dette, så jeg syns du bare kan la det være.

 

Og en annen ting....hvorfor er du anonym?? tør du ikke å stå for det du sier og gjøre kanskje?? Sier vel mer om deg enn om noen andre her inne.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til anonym sykepleier..jeg tør påstå at jeg kan fort se forskjell på folk på hvordan de skriver..å den måten du skriver på er ike så veldig proffisjonellt vil jeg si..

å ikke kom her å si til folk at de skal være flaue over at magen beg å ta form i uke 8..herlighet..d høres jo ut som du er ekspert på andres mager å graviditet.alle er forskjellige..å sånn er d bare..nei jeg har ikke sett alle gravide..men så avfeier ikke jeg d andre sier heller om hvordan de opplever sin kropp!sånn som du gjør..

 

synes d er drøyt at du kommer med npoen av de kommentarene dine..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

livmoren er godt gjemt til uke 12-14,men magne min syntes iallefall godt og er 10 uker på vei...har alltid hatt flat mage,så ser stor forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å være så generell som du er når du sier at livmoren aldri kommer opp av bekkenet før uke 12-13. Dette er jo veiledende og omtrentlig, men vil nok være rett for de aller fleste. Det forundrer meg at du som sykepleier kan komme med slike bastante uttalelser. Bekkenstørrelsen og -formen vil jo f.eks være en viktig faktor for når livmoren kan kjennes over kanten. I tillegg vil den ofte komme fortere over bekkenkanten hos flergangsfødende (og ikke minst for de med flerlinger). Dette står jo flere plasser i litteraturen. Når livmoren øker i størrelse (selv når den fortsatt er nede i bekkenet) kan dette føre til at andre organer blir presset oppover pga plassmangel. Dette kan også gi større mage. Det er jo også helt riktig at de fleste blir oppblåst. Dette er bl.a fordi glatt muskulatur i kroppen slapper av, og dette vil selvfølgelig også påvirke tarmene.

Det man leser bør man jo alltid se i sammenheng med statistikk. Jeg går ut i fra at statistikk er et fag man også lærer på sykepleierstudiet? Det er noe som heter normalvariasjon (Gauss kurve) i et materiale, ingen er like!!

Dette kan være sårbart for mange og du bør etter min mening være forsiktig med å skrive slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme sykepleier:

Er det ikke litt dumt å si at fosteret bare er 0,5 gram i uke 8? Det er jo ikke bare snakk om fosterets størrelse når man får kul på magen, må ikke glemme at fosteret ligger inni noe vettu! *dunke seg i panna*

 

I uke 8 er livmoren så stor som et gåseegg. Mulig du ikke vet hvor stort et gåseegg er, men for oss som har litt kjennskap til dyr (jeg er vokst opp med gås ja, har plukket mangt et egg;) så er et gåseegg ganske så stort! :) Ikke rart magen kan begynne å vises allerede!!

 

Forrige gang jeg gikk gravid kjente jeg spark fra uke 13, og hadde daglige kynnere fra uke 15. Når man får en kynner bli livmora helt hard, og det er derfor ganske lett å kjenne hvor livmora er da vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...