Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ringevikar i en barnehage.. kjæresten min studerer. vi venter barn i september. vi får jo diverse støtte fra både lånekassen og NAV, men lurer på om han burde fortsette i studier til høsten eller gå ut i jobb.

Alt kommer selvfølgelig an på om jeg får meg en jobb når og hvor mye jeg tjener. Men når vi vet ca hvor mye intekt vi har og hor mye husleigen vil bli på så må vi sette opp en budsjett for å finne ut om an kan gå skole. Vi vil selvfølelig det hvis det er mulig.

Så spørsmålet er, hvor mye penger trengs til babyen...?

hva trenger en baby som er så liten?

er det noen som har fått baby for ikke så lenge siden som kan hjelpe litt til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan prøve innlegget ditt på skravle siden eller kanskje inne på www.dinbaby.com

de fleste her har akkurat selv blitt gravide.

Det finnes en del gode løsninger for studenter og stipen også men jeg har ikke kontroll.

Så kommer jo kostnadene ut på om du kan arve noe, kjøpe noe brukt osv.

Skrevet

Hva mener du med trengs da? Hvor mye som trengs til utstyr kommer an på dere selv:)

Å ta vare på en baby trenger man ikke så mye til de første månedene. Om den drikker morsmelk er det stort sett bleier det går i.

Frem til ett år brukte vi stort sett kun penger på klær til gutten, og noe mat, men ikke mye:)

Skrevet

Man må jo kjøpe seng med madrass, vogn, stellebord, noen kluter og håndklær. Noen bodyer og skift. Helseteppe. Dyne. Dynetrekk.

Det er en del som må kjøpes inn i forkant. Men jeg kjøper ikke inn så mye klær fordi jeg er så heldig å få gaver på barsel av familie og venner :)

Ellers koster ikke babyen mye i mnd første månedene, hvis man ammer er jo det gratis. Må kjøpe bleier og litt småting bare.

Litt mer utgifter blir det om man ikke ammer, og fra 6mnd alder når man begynner med middagsglass og grøt.

Tror ikke det er så mye som regnes for en liten under 2år i følge de grensene de har for lån og sånn, kanskje et par tusen i mnd.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale dere at han FORTSETTER å studere! Dette gir dere på sikt best innetekt.

Hvis dere kan arve/låne det meste er det ikke mye en baby trenger, Vi regner med å kunne arve alt av utstyr og klær, så vi regner litt bleier pluss annet små div... Det blir verre når h*n begynner i barnehage.

Dere får noe ekstra studielån, og du får vel litt + barnetrygd. Om du bare for engangstødnad har du vel og rett til sosialstøtte...

Skrevet

jeg har ikke barn selv ennå, men tenkte å legge inn et innlegg likevel..

ja, det er jo endel utstyr en trenger til babyen kommer, MEN der kan være mye å spare.. kanskje dere har noen dere kan arve utstyr fra? og så er det jo mye som er mulig å kjøpe brukt. Og gaver får man jo alltids.

Som flere sier her, ammer du, så vil der ikke gå mye penger til mat i begynnelsen.

Jeg tror også det vil kunne lønne seg å fortsette med studiene for din kjære. sjekk opp med lånekassen,

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

De har gode betingelser for dere når dere blir foreldre. Han kan også få "fødselstipend", da får du hele støttebeløpet som stipend i minst 33uker mener jeg... Og du mottar vel engangsstønad fra Nav? ... Videre kan du ha rett til sosial støtte kanskje over en periode? Og så får dere jo barnetrygd. (underkant av 1000kr. mnd)

Jeg er sikker på at dere kommer til å klare det utmerket!

masse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...