Gå til innhold

Tar dere tran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nytt innlegg fra meg igjen:

Tar dere tran? Jeg tar en skje hver dag - nesten iallefall, når jeg husker det.

Det står jo i disse svangerskapsbøkene vi får på helsestasjonen.

Men vet det har vært diskusjoner her inne tidligere om at tran ikke var så bra?

Vi skal jo ikke spise fiskelever, men det er da vel såpass destillert at det ikke blir det samme?

Ellers tok jeg folat frem til uke 14. Begynte ikke før jeg var gravid da, selv om det var planlagt, men har gått på folat tidligere da jeg var gravid, men det endte i SA.

Men vet ikke om det har noe å si? Går det an å bygge opp dette folat lageret?

Ellers tar jeg en C- vitamin av og til, men prøver nå heller å drikke et par glass ren appelsinjuice, og spise litt mer frukt.

Noe mer vi bør ta?

Spurte jordmor. Hun sa dette var greit. Her hvor jeg går virker det ikke som om jordmødrene er så ivrige på å "fore" oss med vitaminprat og sunn mat prat. Det eneste en av de har nevnt var sukker og brus, og hva vi puttet i oss av sånn mat/ drikke. Tenkte kanskje de sa mer om hva som var bra å spise?

Kanskje det er mer helsesøster sin bane?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar møllers tran kapsler og multivitamin(uten a-d og e, for det er det også i tran kapslene. ikke bra å få for mye a de.)

Jeg er ikke glad i fisk, så jeg tar tran for å få i meg tran.

Jeg har hatt to forslkjellige jordmødre og ikke i noen av svangerskapene har jeg fått høre hva jeg skal spise og ikke spise. Bare folat, og ikke drikke alkohol,røyke og godteri hver dag. Resten har jeg sjekket opp eller spurt om selv.

Hvis du spiser variert og drikker en del vann, så tror jeg det er greit. Folat lagres ikke i kroppen.

Skrevet

min jordmor sa at jeg burde ta tran da dette er bra for babyen, jeg tok ikke tidligere. Babyen blir vist smarte av det og..hehe,,. det stod i brosjyren hun ga meg.. om jeg tror på det er jo en annenting.. ;) Men joda jordmor fortalte meg hva jeg kan spise og ikke bør spise.. bare spør jormoren din så forteller hun deg deg sikkert. om ikke står det på en side her i på denne nettsiden om hva du skal ha av vitaminer og hva du ikke bør spise..

Skrevet

Jeg tar omega-3 med e-vitamin. Forskning viser visst at gravide som tar omega-3 ha lengre svangerskap og får smartere barn ;)

Skrevet

uff.. jeg er så dårlig på å ta tran.. ikke flink, glemmer det ut osv..

er jeg den eneste i verden som ikke tar så mye tran når man er gravid?

likesinnede?

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om å ta tran, men jeg spyr av tran så lille bebis & me du er IKKE alene... Jeg har kjøpt sånne vitaminbjørner jeg da som jeg spiser 2 av om dagen... det er helt greit. Fortalte det til jordmor og ho sa det var helt i orden :) Sambo fikk en flaske tran av jordmor og igår smakte han på den for første gang... han syns det var helt greit. Dermed skulle jeg også prøve (mange år siden sist), det gikk IKKE bra.. huff skjønner ikke at folk klarer !!!! :D

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Tar trankapsler med omega 3 og A- og D-vitaminer. JM sa at det var bra i alle fall :-)

Skrevet

Jeg har prøvd alt av tran og trankapsler....noen spydde jeg av og noen gulpet jeg på fiskelukt av hele dagen...den ene trankapsel boksen hadde tilogmed antigulp effekt i seg uten at det hjalp på meg....

Prøvde tilogmed datteren min sin eskimo tran, gulpet av den også....forbannet meg selv over at jeg ikke klarte noen traner eller trankapsler og gikk hele forrige svangerskap med dårlig samvittighet over at jeg ikke klarte å få det ned..

Men jeg fant mirakel kapslene og de heter møllers tyggekapsler med jordbærsmak, jeg gulper fremdeles men det smaker rett og slett kun jordbær av gulpen og tilogmed når jeg kaster opp er det ingen fiskelukt...ringte inn og spurte om det fakisk var like mye omega 3 i som andre kapsler og ja det var det...åpnet en kapsel en dag bare for å se om hvis jeg nærmest dypper nesen i væsken om den luktet fisk...

og fiskelukta var der den....men av en eller annen grunn kommer ikke denne smaken opp når man raper/gulper/ spyr.....merkelig egentlig...::)

Skrevet

Jeg tar hvertfall omega 3! Blir kanskje litt feil vei å si at babyen eller jeg blir smartere av det, men riktig fett for hjernene våre gjør hvertfall at informasjonen mellom hjernecellene flyter raskere! Så sånn sett kan man vel si at det stemmer.... :)

Tok folat i 3-4 mnd før og de 3-4 første mnd av svangerskapet. Tar også jern og C-vitamin, da jeg fikk beskjed av jordmor om lav blodprosent.. Tar ikke multivitaminer, selvom jeg kanskje burde det.. Men spiser veldig sunt og variert, og mye frukt og smoothies, UTEN sukker. :) Tror det skal gå greit.. :) Men hadde vel ikke hatt vondt av det!

Skrevet

Til dere som gulper tran. Jeg plages av det også, men har funnet ut at hvis jeg drikker litt vann når jeg tar de og spiser 2 brødskiver etterpå eller middag som et låkk, så blir det nede. Men det virker ikke med frokostblanding, knekkebrød..

Skrevet

Jeg tar omega 3 kapsler, noe jeg tok i forbindelse med gravid pillene (som inneholdt multivitaminer og folat). Sluttet med gravid pillene etter 3.måned. Nå tar jeg vitamineral og omega 3. Jeg spiser ikke så mye fisk som jeg burde, så da føler jeg det er lurt med omega 3.

Jeg har fått utrolig tørr hud etter at jeg ble gravid og tror omega 3 skal hjelpe litt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...