Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Noen som vet hvor farlig det er hvis en går lenge med jernmangel? Går det utover baby i magen, eller mest utover mor? Er i uke 24 nå, og skal på kontroll i morgen. Regner med de tar blodprøve for å sjekke. Skal be om det. Tok prøve i svangerskapsuke 10 eller noe tror jeg - hos lege. Fikk svar som jeg ikke skjønte noe av, så da tok jeg det med til jordmor i uke 12: "Å, var det ikke høyere" sier hun, hvorpå jeg spør om det er for lavt. "Neida, det er høyt nok nå" svarer hun. Irriterer meg at hun da kommenterte det i det hele tatt. Hvis jeg ikke trenger jern, så er det vel høyt nok? Grunnen til at jeg er litt bekymret er at mamma tidligere har mast litt om dette med jern- godt ment da, men. Jeg har jo skjønt at jeg ikke skal ta det uten å få påvist at jeg trenger det. Men jeg synes ikke jordmor eller lege fokuserer så mye på dette med jern. Virker ikke som de er så ivrige på å sjekke det heller. Gikk på jern i sommer etter en SA i slutten av mai. Da hadde jeg veldig lave jernlagre, så også derfor jeg er litt redd for at det skal ha sunket igjen. Tok riktignok ny prøve etter 6 - 8 uker på ganske sterke jerntabletter, og da var det visstnok bra. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Aller først så tror jeg kroppen din prioriterer barnet først når det kommer til dette med jern. . Hvis du går lenge med lavt jernlager vil du kjenne at du blir fort sliten, tungpust og trøtt. Jernet binder oksygenet i blodet og har du lite, fraktes mindre oksygen rundt, hjertet må jobbe hardere for å skaffe deg den oksygentilførselen du trenger og da blir du sliten. Det kan hende at jordmora kommenteret hemoglobinen din, det er to forskjellige ting. Som oftest sjekker de ikke jernlageret hver gang du er inne med mindre de tror du kan ha lavt/du føler deg veldig sliten el. Hemoglobin hos gravide kvinner ligger lavere enn ikke-gravide pga det økte blodvolumet. Du får bare spørre mer når du kommer til legen i morra. Håper du får litt bedre svar der.. Nå skal jeg køye kjenner jeg c",)
mamman t o.a Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 hos meg er det veldi fokus på jern.. men det på grunn av at jeg konstant er svimmel,kvalm tongpust av og gå ol.... bloprosenten raste fra 13,6 til 10,1 på noen uker... begynnte på jern,men virkningen uteblir... fremdeles like shabby... spent på hva jordmor sier på kontroll på onsdag
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 hos meg fokuserer de også en del på jern. sist måling var blodprosenten 9,3, da så hun som målte på meg å sa at jeg så frisk ut til å ha så lav blodprosent. Fikk beskjed om å begynne med tab. igjen. Hadde lite jern under sist svangerskap også uten at det betydde noe for fosteret. Men som hun over skriver, så kan du slite med svimmelhet, kvalm, tungpustet o.l......
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Hm, jeg hadde blodprosen 12,6 på første kontroll, og det er lavt til meg å være. Men helt greit når man er gravid. Det man bør få legen til å sjekke om det er jenlagrene, det er ferritin i serum, da sjekker de jernlagrene og ikke blodprosenten (det er to forskjellige ting). Det er en blodprøve som må sendes inn. Men om blodprosenten er ok, så pleier det ikke være vits å sjekke ferritinen, men f.eks. om du har en blodprosent som ikke går opp, kan det ha noe for seg Bare som et lite tips.
snart mor til 3 Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 hæææ?? hos meg sjekker de det ikke i det hele tatt... de sjekket det i uke 6!! når jeg var hos legen for å få bekreftet graviditeten,men siden da har de nektet.. de sier at man nå har oppdaget at etter uke 9 er det umulig å teste dette, og at resultatene av de testene de tidligere tok gav så feil resultat at det var mer skadelig enn positivt om man tok testene. dette og fordi vi gravide ikke skal ta jern lenger uansett med mindre vi har såppas jernmangel at det ikke er tvil overhodet om at det er det som er årsaken til problemene... selv går jeg normalt sett på jern pga lavt jernlager eller noe slikt.. etter jeg ble gravid måtte jeg derimot slutte.. det er den ene tingen jeg virkelig gleder meg til når jeg er ferdig å gå gravid..da kommer jerntabelettene i skapet igjen..gleder meg!!
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Jeg hadde litt mangel på jern, og måtte begynne på jerntilskudd etter uke 20. Men da jeg kom på apoteket er det en rein jern tablett med 100 mg og ett tilskudd på 18 mg. Det er jo sykt stor forrskjell!! Som sagt hadde jeg kun behov for ett lite tilskudd, så jeg kjøpte 18 mg. Var det dumt tro?
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 shiiit...Jeg hadde 10,9 på desember kontoll og 10,8 nå på forrige... hun som tok blodprøver sa at det var på tide og begynne og tenke på jern tilskudd for hun synes det var lavt,men legen sa ingenting. Etter kontroll bare glemte jeg hele greia,så nå har jeg kontoll på mandag neste uke.Håper jeg ikke har gått ned mer,trur egentlig det for jeg har vært helt utslitt og ødelagt i det siste.... huff da ikke bra.... :0(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå